Björn river ur stubbar o träd?

I höstas sköt de en mindre björn ( drygt 70kg) här på Alnö och före det en större (knappt 200kg) på Rödön utanför. De såg även en riktigt stor då de sköt den mindre. Nu säger en del att det finns kanske sju stycken björnar på vår lilla ö och det måste ju vara för trångt för dem = inte bra.

Då jag bor där det mest troligt finns, om det nu finns, undrar jag över dessa "spår".

Hittar på flera ställen nära vårt hus ur-rivna gamla träd, stubbar och "klösmärken" på träd som går högre än jag når ( är ca 175cm lång). Det är inga små flisor som verkar klösts loss heller, men det kanske inte alls är någon björn? Någon som vet? Har hört lite konstiga ljud också.
Jag är inte rädd direkt, går gärna ut (eller cyklar MTB) i skogen, men försiktig är man väl. Speciellt om de börjar dyka upp på gården eftersom vi har två små barn.

Kolla bilderna och om ni har erfarenhet så skriv ett inlägg :)

2012-05-28%2020.37.34.jpg


2012-05-28%2020.23.03.jpg


2012-05-28%2020.23.14.jpg
 
Björn brukar riva stubbar, rulla runt lågor, etc.

Sen om det är björn som är skurken på dina bilder, det är en annan historia.

Bild 1.
En murken låga, d.v.s. väldigt mjuk och ömtålig. Nu vet jag inte skalan, men det kan vara någon insektsätare (grävling, björn) eller spillkråka som jagat hästmyror e.d.

Bild 2.
Inseksangrepp. Barken ramlar oftast av i sjok sådär, och hackspettar brukar hjälpa till. Såg du några rivmärken alls på stammen?

Bild 3.
Insektsangrepp, samt ett par större hål. Här skulle jag tippa på att det är en hackspett (förmodligen spillkråka) som hackat ut insektslarver.

Alltså. Bild 1 kan vara björn, och bild 2 kan med litet fantasi vara björn. Bild 3 tror jag inte är björn.

De gånger man kan vara väldigt säker på att det är björn är när det krävts en björns styrka för att åsamka skadorna. T.ex. när en gammal tjärig tallstubbe från 1800-talet är brutalt sönderbruten. Dessa är oftast, som du säkert vet, mycket sega, och om du inte själv klarar av att bryta sönder den ytterligare är det något som är starkare än du som varit framme =)
Likaså när stora och tunga lågor rullats iväg från sitt ursprungliga läge (som man då ser på marken) kan man vara ganska säker. Det är liksom bara en björn som orkar att flytta en sådan =)

Se dig omkring litet mer. En björn river i det mesta som är dött och kan innehålla mumsiga saker. I hårt virke kan man se spår efter klor. Urgrävda myrstackar är vanligt.
 
Och björnar lämnar ju avföring i mängder och utseende som man knappast kan ta miste på. De märken man finner på träd från björnar handlar främst om revirmarkeringar, och då är det i allmänhet friska träd som "angrips", då ser man ofta hårstrån från björn också.

http://dayviews.com/AStateOfMind/393489283/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.