Björn oh lodjur i öst småland ?

Hej,

Jag är en fransk/svensk som bruka att skåda natur vid Västervik län och vill jag veta om björn och lodjur brukar att vara observerat i det län. Jag frågar det därför jag vet några björnar i centrum Småland och jag vill vara säk om jag har några chans att träffa dessa djur och vad jag skulle göra om jag träffa björn till exempel (för att fotografiera det utan far).

MVH.

Thomas

PS: förlåt för min svensk och för min frågor därför jag planerar också att resa till Norrland för att se dessa djur.
 
Nej det finns ingen björn där, och det finns ingen stationär björn i Småland heller, det kan möjligtvis vandra någon igenom området. Lodjur finns, men eftersom de är så svåra att se, så är det orealistiskt att försöka se dem i ett område där de är så ovanliga.
 
Hej klager och tack för svaren,

Just en sak: i Småland björn har varit sett eller skjuttit flera gånger och i år 1995 fanns det en björn i Västervik län (i Loftahammar) men ingen för det tiden sedan. För lodjur jag vet man måste ha mycket chans att se det djur.
 
Hej Thomas.
Vem somhelst kan säga "nej, finns ingen" eller "jo, finns massor", men det betyder inte att det är sant. Har personen själv sett så är det en annan femma.
Det finns en hemsida där man kan se bekräftade spår av olika djur, kommer ej ihåg vad den heter men sök "björnspår kalmar län" eller "lodjurspår västervik", eller valfri kombination. (västervik är inget län, utan kommun).
Där jag bor finns varken björn eller varg, men det betyder inte att man aldrig kan se dom: de vandrar igenom min kommun med jämna mellanrum, för att ta sig vidare till bättre områden. Oftast är det från norr till söder.
Lodjur finns i min kommun, men bara där det är kuperat, lodjur tycker om kuperad terräng.
Vill du själv spåra djuren så bege dig ut i skogen när det fallit nysnö, då syns spåren bäst.
Har för mig att det för några år sen kom en ny lag om åtel till djur och jag tror lagen säger att man måste ansöka om tillstånd för att lägga ut åtel (kött att locka djur med) och det får inte vara vad somhelst. Detta kan även variera från län till län så kolla upp där du bor. Vill du fotografera djur så har du bättre chans om du lägger ut åtel samtidigt som du ligger gömd i vindens riktning från köttet, osv osv.
Lycka till
 
Hej,

Tack för er svarar. Det kan hjälpa mig att tänka som alla är möjlig med naturen i småland men en sak jag noterade: syd sverige har många platsen för att acceptera björnarna men jag tror som syd svenskarna är inte förberedat att få det djur som i syd Frankrike var folk är mycket rädda (med många konservativ beteende) trotts att björn levde brevid männen för flera seklerna sedan. Problemen är ett lite samma i er länderna.
Jag är just tillitsfull för framtiden när björn ska bli mer (accepterat) som det händer i Slovakien eller i Estland var det finns ingen problem. I alla fall, björn är wilkommen i oss skogen.
 
Sannorlikt har det säkert setts björn i småland någon enstaka gång. Chansen att få se en björn i småland är nog extremt liten. Jag bor själv i norrland, i västerbotten där vi har 3-400 individer björn. Då och då får man se färska spår av detta mytomspunna djur, även vargen lämnar spår då och då på sina platser. Att få se en björn i verklighet är väldigt ovanlgt, t.om i norrland. Jag vet många som jagar och har gjort så i 30-40 år, men aldrig sett en björn i det vilda. De rör sig på mycket stora arealer och de vet när du är i skogen, och försöker undvika dig :)

Lycka till!
 
Tack för alla. Som det, vet jag vad göra för att skåda björn: åka till Abbruzzen fjällerna i Italien var det är lätt att se de eller resa till Kanada. Trotts att jag hoppas, en dag, att fotografiera björnarna i mitt mor land.

Thomas
 
Senast ändrad:
Det är inget problem att få se björn i Sverige, men man bör göra det där det finns mest björn t ex i Jämtland. Och sedan är det bara att åka runt i bil på våren när de vaknat, då rör de mest på sig
 
Du kan ju kolla på länsstyrelsens hemsida över västerbotten och jämtland, på dessa kartor lägger man ut vart de björntätaste områdena är någon stans. Dock är det inte riktigt som Kurt skriver, det är betydligt svårare än att köra runt lite med en bil på småvägarna...
 
Hej,

I bland annat, planerar jag också att resa till Jämtland eller Lappland för att skåda björn men också andra djur, fåglarna etc...Men just en sak: har jag gick i centrum Sverige för att observera björn i en gömslet för några dagar och har jag har inte chansen och sett ingeting. Det behövs mer tiden för att titta på vilda djur och fåglarna i alla fall (i Europa som i Nord Amerika men inte i Afrika).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26
lsjonsson Rätt agerande av bilisten att avliva ett trafikskadat Lodjur. Vilda djur 11
pack En järv och ett lodjur dödade 80 renar. Vilda djur 5
Karpaterna.se Spår från lodjur? Vilda djur 1
Karpaterna.se Om man vill se lodjur i Sverige Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.