Media löper amok då en björn är morgontrött

Ibland blir man trots att man inte borde bli det förundrad. Aftonbladet står på stort: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12787209.ab
Björnen ska skjutas, den anföll.

Länstidningen är mera sansad och har följt upop storyn, björnen sover gott igen
http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.2891972-bjornen-sover-pa-ny-plats
ska inte avlivas.

5 killar kör off pist. De kör över en sovande björn. den ena efter den andre. Snacka om att jag hade blivit sur om jag väcktes så.

Björnen lufsar iväg. kvar i idet finns minst en unge.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjornanfall-extremt-ovanligt

men det är björnen som är syndabock och ungen som åkte skidor där han inte hade att göra är det synd om

Som tur är verkar det vara begränsade skador, vi får väl se om ungarna har nån överlevnadschans dock.
 
Ibland blir man trots att man inte borde bli det förundrad. Aftonbladet står på stort: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12787209.ab
Björnen ska skjutas, den anföll.

Länstidningen är mera sansad och har följt upop storyn, björnen sover gott igen
http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.2891972-bjornen-sover-pa-ny-plats
ska inte avlivas.

5 killar kör off pist. De kör över en sovande björn. den ena efter den andre. Snacka om att jag hade blivit sur om jag väcktes så.

Björnen lufsar iväg. kvar i idet finns minst en unge.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjornanfall-extremt-ovanligt

men det är björnen som är syndabock och ungen som åkte skidor där han inte hade att göra är det synd om

Som tur är verkar det vara begränsade skador, vi får väl se om ungarna har nån överlevnadschans dock.

...du menar att det inte är synd om pojken? Och: vad menar du "inte hade där att göra" - får pojkar inte vistas i skogen längre?

Sett lite för mycket disneyfilmer? ;)
 
Äh, kom igen va!
Läser man artikeln i DN så står det:
Den 12-årige pojken trillade ner i idet och väckte björnhona som gick till anfall.
– Jag åkte först och min klasskamrat kom som trea. Vi såg hur björnhuvudet stack upp, berättar Olle Backman.
Troligen hade de två första pojkarna väckt den sovande björnen. När den tredje pojken föll genom det snötäckta idet anföll björnen.

Grabben är tolv år, tolv! Hur stort ansvar ska han egentligen bära för det som hände? De åkte över ett översnöat ide och oturligt nog rasade snöbryggan när han åkte över som jag tolkar det.
Vidare undrar jag vad du menar med att han åkte skidor "där han inte hade och göra"? Att åka lössnö bredvid pisten är väl knappast förbjudet?
Att sedan Aftonbladet slår på stora trumman och vräker ur sig krigsrubriker får man väl tyvärr räkna med...
 
...du menar att det inte är synd om pojken? Och: vad menar du "inte hade där att göra" - får pojkar inte vistas i skogen längre?

Sett lite för mycket disneyfilmer? ;)

Visst är det synd om pojken, har inte sagt annat. Men det är ju knappast den enda det är synd om den hör historien.

Visst får han vara i skogen. Men övertolka du. inte första gången. Men faktum kvarstår ju att ett gäng killar åker slalom i skogen och en björn som sovit där hela vintern blir bryskt överkörd.

Vad har Disney med saken att göra?

Och jag antar att det var de enda punkterna du kommenterade så anser du att media agerat ansvarsfullt och moget. För det kan väl inte vara så att du bara söker konfrontation?
 
Visst är det synd om pojken, har inte sagt annat. Men det är ju knappast den enda det är synd om den hör historien.

Visst får han vara i skogen. Men övertolka du. inte första gången. Men faktum kvarstår ju att ett gäng killar åker slalom i skogen och en björn som sovit där hela vintern blir bryskt överkörd.

Vad har Disney med saken att göra?

Och jag antar att det var de enda punkterna du kommenterade så anser du att media agerat ansvarsfullt och moget. För det kan väl inte vara så att du bara söker konfrontation?

Blir faktiskt smått upprörd när folk sympatiserar mer med djur än människor. Lite talande för tiden. Helt fantastiskt egentligen.

Dock: att bli upprörd över att dagens media vill sälja lösnummer känns ju lite sådär? Vi kan ju enas om att dagens journalister är en samling sorgliga ursäkter för vad som en gång faktiskt var ett ganska seriöst yrke.
 
Ja jägarorganisationerna uppmärksammade ju detta stort, men det gör de ju tyvärr inte när folk så ofta dödas eller skadas av älgar.

Denna helg attackerades också en 1-årig flicka av en iller, och skadades förmodligen allvarligare än den 12-åriga pojken, men litet djur = lite uppmärksamhet.


http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/41636/1/4/

Ska jägarorganisationer (som alltså företräder ett särintresse) inte fokusera på vad deras medlemmar vill?
 
Blir faktiskt smått upprörd när folk sympatiserar mer med djur än människor. Lite talande för tiden. Helt fantastiskt egentligen.

Dock: att bli upprörd över att dagens media vill sälja lösnummer känns ju lite sådär? Vi kan ju enas om att dagens journalister är en samling sorgliga ursäkter för vad som en gång faktiskt var ett ganska seriöst yrke.

Varför inte sympatisera lika mycket för både djur och människor så blir nog den här planeten ett ganska trevligt ställe att vistas på för båda parter.

Och jag håller verkligen inte med om att vi nu för tiden bryr oss mer om djur än människor. Precis tvärtom. Vi människor utnyttjar och kapitaliserar på djur mer än någonsinn. Off topic men ibland blir man smått upprörd på supergetter...
 
Jag är själv norrifrån och jag åkte mycket skidor i skogen som grabb. Ibland med slalomskidor, ibland med turskidor. Vad menar du med "ungen som åkte skidor där han inte hade att göra"?
 
Och jag håller verkligen inte med om att vi nu för tiden bryr oss mer om djur än människor. Precis tvärtom. Vi människor utnyttjar och kapitaliserar på djur mer än någonsinn. Off topic men ibland blir man smått upprörd på supergetter...

Storebror har talat om för oss att vi skall bry oss i rovdjur och strunta i resten.
Ska vi ha mycket björn så är det bara att acceptera ett antal tillbud varje år och kanske nåt dödsfall varannat år. Det är den nya ordningen.
Vanligtsvis brukar det vara lösspringande hundar som skapar tillbuden, nu får vi lägga till offpiståkning.
Kanske pistägarna borde syna av närområdet i framtiden.
 
Ska vi ha mycket björn så är det bara att acceptera ett antal tillbud varje år och kanske nåt dödsfall varannat år. Det är den nya ordningen.
Ja, så är det. Ska vi ha många hästar får vi acceptera nåt dödsfall varannat år. Detsamma gäller om vi ska ha många cyklar. Eller många skidor. Det bästa kanske är att barnen leker inomhus i madrasserade rum...
 
Ja, så är det. Ska vi ha många hästar får vi acceptera nåt dödsfall varannat år. Detsamma gäller om vi ska ha många cyklar. Eller många skidor. Det bästa kanske är att barnen leker inomhus i madrasserade rum...

Nää... jag tycker inte att ungarna ska leka i madrasserade rum...tvärsom.

Man får försöka hitta nåt positivt i elendet. -Kanske vi jägare slipper trängas med en massa turister i naturen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Typiskt media! Vilda djur 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.