Europas största björn?

Någon som vet vart man skjutit den största björnen i Europa? Hur stor var den? Tidigare har jag hört att rekord-nallen skall ha skjutits i norra Jämtland någonstans men jag har också hört något om att rekordet skall innehas av en björn i Bodentrakten nånstans.
Som Europas största björn syftar jag givetvis på brunbjörnen. Då Svalbard även hör till Europa så kan man ju räkna med isbjörnar om man vill men dom lämnar vi utanför detta.
 
Det största europeiska björnbeståndet borde finnas i Ryssland, därför borde också de största björnarna finnas där. Sedan beror det lite på vad de äter för mat och hur de lever i övrigt också. Att det sedan förmodligen inte finns någon statestik på ryska björnar är en annan sak.
 
KLAGER; sa:
Det största europeiska björnbeståndet borde finnas i Ryssland, därför borde också de största björnarna finnas där. Sedan beror det lite på vad de äter för mat och hur de lever i övrigt också. Att det sedan förmodligen inte finns någon statestik på ryska björnar är en annan sak.

Stämmer bra! Läste en artikel i National Geografic om enorma brunbjörnar i Ryssland, mycket större än våra.
De var tre meter när de stod på bakbenen!

Johnny
 
De ryska Kamtjatkabjörnarna lär vara VÄRLDENS största björnar, vissa väger så mycket som 900 kg. Alltså större än en del isbjörnar och den beryktade kodiak gizzlyn. Iofs ligger Kamtjatka i den asiatiska delen av Ryssland så den kanske diskas.
 
Har ni hört om "God Bear" då? :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Bergman's_Bear

De visade ett program på discovery om detta för några månader sedan, både spännande å intressant!

En sak jag undrar över är, vart tar björnkadaverna vägen? går de å gömmer sig när de blir gamla å är döende? man borde ju kunna hitta skelett, benbitar å sånt? en skalle? har någon hittat nåt sånt nångång? mystiskt tycker jag.. :)
 
Toffs; sa:
Har ni hört om "God Bear" då? :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Bergman's_Bear

De visade ett program på discovery om detta för några månader sedan, både spännande å intressant!

En sak jag undrar över är, vart tar björnkadaverna vägen? går de å gömmer sig när de blir gamla å är döende? man borde ju kunna hitta skelett, benbitar å sånt? en skalle? har någon hittat nåt sånt nångång? mystiskt tycker jag.. :)

Ben försvinner ändå ganska fort. Man hittar t ex förvånasvärt få rester av älgar i svenska skogar (förutom slaktavfallet som samlas vid slutet av skogsvägar). Men de få älgkadaver jag har sett har också legat i mycket snårig skog. Så har djuren möjlighet så kryper de nog undan när de blir dåliga.
 
KLAGER; sa:
Ben försvinner ändå ganska fort. Man hittar t ex förvånasvärt få rester av älgar i svenska skogar (förutom slaktavfallet som samlas vid slutet av skogsvägar). Men de få älgkadaver jag har sett har också legat i mycket snårig skog. Så har djuren möjlighet så kryper de nog undan när de blir dåliga.
Ja, jo, det är ju sant, men.. man tycker ju att man borde hitta nåt? det kan förstås oxå bero på att de är så få? (eller är de egentligen det?).. men jag tycker det är konstigt att man aldrig ens hört någon som hittat nåt kadaver eller benbitar? det enda man hör om / ser är björnsk*t.. vilket är ganska imponerande! :)

De hittar ju benbitar från t-rex å sånt, så varför inte en svensk grizzly på 1500kg? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.