Ofta om björn.......

Såg det på lokalnyheterna...
Tråkigt att det ska bli på det sättet - den björnen måste självklart skjutas eftersom den tappat sin naturliga rädsla för människor.
 
Att Linus skall få lite nickel i sig är inte mer än nödvändigt men jag tycker folk i Storbäck är rätt sansade av sig jämfört med paniken som sprider sig i Mullsjö
 
Isbjörn med planka

Såg ett norskt reportage om en Rysk polarforskare. Han bodde med sin hund på en liten ö tillsammans med 20 isbjörnar. Enligt honom var hela saken psykologi, att vis vem som var starkast. Mannen flög ut och jagade och slog stora isbjörnar med en planka och de var skiträdda för honom. Något att prova för Hasse kanske. Respekt med planka. Har försökt hitta en länk på NRK men går bet.
 
Såg ett norskt reportage om en Rysk polarforskare. Han bodde med sin hund på en liten ö tillsammans med 20 isbjörnar. Enligt honom var hela saken psykologi, att vis vem som var starkast.

Ha! Synd bara att isbjörnar ÄR starkare än människor.

Det där handlar väl snarare om att det funkar så länge inte isbjörnarna får för sig att äta upp honom.

Var det Siegfried eller Roy som blev tuggad på av ett lejon?
 
Såg ett norskt reportage om en Rysk polarforskare. Han bodde med sin hund på en liten ö tillsammans med 20 isbjörnar. Enligt honom var hela saken psykologi, att vis vem som var starkast. Mannen flög ut och jagade och slog stora isbjörnar med en planka och de var skiträdda för honom. Något att prova för Hasse kanske. Respekt med planka. Har försökt hitta en länk på NRK men går bet.
Det var nog denna film av Arne nævra som visades på NRK förr..
http://www.sherpadistribution.no/index.php?content=product&p_id=103

Kan ju oxå rekommendera de här filmerna gjorda av Nævra (bättre naturfilmare får man leta länge efter!!) :)
Älg
http://www.sherpadistribution.no/index.php?content=product&p_id=105
å brunbjörn
http://www.sherpadistribution.no/index.php?content=product&p_id=106
 
Umeå

Nä men nu får väl Bjärven ta och ge sig...

http://www.vk.se/Article.jsp?article=145942

Tydligen har vi en björn alldeles i utkanten av villaområdet Tomtebo. Förhoppningsvis har den bara passerat och är på väg bort, men domesticerade björnar slipper jag helst. Annars vet ni förstås vad Räven säger om vilda rovdjur! men, i stan räknar jag dem knappt som vilda längre.

Det ironiska är att just ikväll hade jag tänkt sova ute med min lapphund. Just den rasen nyttjades förr till att jaga björn, eftersom den är sjukt snabb i vändningarna (även om den inte springer så fort). Men vad hjälper det att hunden är snabbvänd när jag ligger i min sovsäck utan dragkedja?

Eller ska jag ge f-n i bjärven, gå ut utan hunden och sova? Kanske på Hamrinsberget vid sjukhuset?

Givetvis har man flera gånger sovit i björnmarker, men vilda björnar räds jag inte (så mycket). Men björnar ska inte vara i stan, och jag gillar inte tanken på en stadsbjörn när jag ska sova ute. Är detta pjåskigt? Riskerar jag att bli martyr för rovdjursivrarna? Vad får man i rovdjursivrarnas himmel? Knappast 72 jungfrur, men kanske, ja, 72 liter blåbär?
 
Björnen är mera allätare än räven, det är inget konstigt alls att den letar mat nära människor. Där kommer den alltid att hitta mera lättillgänglig mat än i skogen. I Rumänien och många andra länder tillhör det vardagen, och visst sker det ibland olyckor, men folk är ju inte rädda för björnen för det.

Men i Sverige tycks man helt ha fjärmat sig från naturen, folk är livrädda för allt från fästingar till björnar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.