bindning till jörnkänga utan näbb

Jag har numera ett par fantastiska jörnkängor, utan näbb, som bådar för varma fötter året om, men jag har svårt att hitta en pålitlig skidbindning som passar. Jag ber därför om tips.

Jörnkängorna är såpass breda att en vanlig kabybindning inte duger, och tegsnäs stövelbindning vill jag inte ha (de har fått så dålig kritik här på forumet att det inte känns värt att testa ens).

tack tack på förhand.

Gamla ABC vierebindingar passar på mina 46or. Hittas enklast på loppis, kortare vierar med fjäder finns att köpa, annars monterar du bara vierespännaren lite längre fram.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gammal hederlig kabelbindning :)

Det du letar efter är en gammal hederlig kabelbindning (NN87-91mm). Pålitlig, enkel och om man har reservkabel i princip helt outslitlig.

Ett ställe du kan hitta sådana på är faktiskt på Tegsnäs näthandel (OBS!!! INTE samma som deras egen stövelbindning som är gjord i plast och heter epok) http://www.tegsnas.se/tegsnasskida/stovelbindning

Jag har kört på "samma" bindning i 20 år och bytt ut kabeln en gång och remen över foten ett par-tre gånger.

Om du är mycket misstänksam mot just Tegsnäs så kan man även hitta liknande på http://olskogens.com/butiken/index.php?act=viewProd&productId=8

/ Stefan

Jag köpte då jag köpte jörnkängor med både skidsula och näbb men näbben funkar inte riktigt som jag tänkt med tåremmen dochk är skidsulan bra...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips