Billigt GDS-tyg på IKEA

IKEA har en serie skyddsöverdrag i polyester. Väljer man solsängs-överdraget, ger en stadig sammanhängande bit (utan skarvar/sömmar) på 135 x 195 + två mindre bitar (sidorna) som är mäter 37 x 57. Det säljs ju som regnskydd så det lär vara vattentätt men vilken vattenpelare det tål vet man ju inte. Det är dock tejpade sömmar så det tycker jag tyder på någon form av kvalitet. Vikt ca 78 g/m2. För 79 kr tyckte jag det var ett fynd. Om inte annat så räcker det till en hel del packpåsar.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50228265/

/Micke

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Kanske mer är ett råd att det inte skall tvättas för att inte förstöra/försämra ytskiktet. Det säljs ju trots allt som ett regnskydd. Klippte sönder mitt igår så jag har inte hunnit testa så mycket. Hinner jag skall jag göra något enklare test typ vattenpåse. Men först skall jag måla huset...
/Micke

Tål inte maskintvätt

Gjorde ett enkelt test enligt bilden. Varje påse är fyld med ca. 1,5 liter. Den vänstra påsen tvättad en gång i 40 grader. Ganska tydligt att det inte tål maskintvätten. På den otvättade syns inte en droppe på så otvättat håller det tätt.

/Micke

Bilagor

• vattentest.jpg
    vattentest.jpg
    82.3 KB · Visningar: 1,037
  • vattentest-2.jpg
    vattentest-2.jpg
    53.4 KB · Visningar: 1,019

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar