Billiga och bra kängor - finns de?

...nja:

Jag skulle säja att den höjden och lite menbran duger på sin höjd till lite blött gräs/regnvåt skogsbacke men till att klafsa fram mellan spångarna (nej jag skriver inte "spängerna") krävs det väl lite redigare doningar. sen är det ju ett helvete att få sånna där rena efter att man trampar i nån decimeter leravälling (eller torra om det råkar vara två decimeter när man fumlar till det), inte för att estetik är det högsta ideealet precis men man ids ju inte bära med sig halva leden på fötterna precis. Nej du, på söndagspromenaden kankse det går för då gör det ju inte så mycket om man för gå hem blöt och jävlig, men med några dagar vandring framför sig?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
estetdrägg; sa:
Jag skulle säja att den höjden och lite menbran duger på sin höjd till lite blött gräs/regnvåt skogsbacke men till att klafsa fram mellan spångarna (nej jag skriver inte "spängerna") krävs det väl lite redigare doningar. sen är det ju ett helvete att få sånna där rena efter att man trampar i nån decimeter leravälling (eller torra om det råkar vara två decimeter när man fumlar till det), inte för att estetik är det högsta ideealet precis men man ids ju inte bära med sig halva leden på fötterna precis.

Jag klafsar utanför spångar utan problemar.
Särskilt mycket mer svårtorkade än ett par läderkängor tror jag inte att de är - snarare tvärtom. De är till största delen konstruerade ungefär som en trelagers GT-jacka.

Men det är sant att de inte pallar ett par decimeter gegga. Det gör ju bara stövlar och höga kängor, vilket jag kan tycka är att ta i låglandslederna.
Men om man vill att skorna ska väga som mina skor + lera redan från början så :)

Men det är lite smaksak. Aningen kör man stridsvagn och mörsar fram obehindrat överallt, eller så flyger man helikopter och sätter in stöten där man gör nytta. Jag har kört stridsvagn men börjat uppskatta helikopter mer och mer. ;)

Hur som helst har jag svårt att rekommendera höga kängor som "billiga och bra" låglandsskor.
Stövlar eller sportkängor, säger jag. Eller möjligtvis ett par billiga halvhöga läderkängor för nån tusenlapp.

Membranskor och kängor

har flera fördelar i teorin, men en sko viker du och sätter i snett, det är stora krafter du+kläder+packning och med fart och kläm... Membramen går sönder och sen har du bara en varm och läckande sko...
Ett par gummistövlar håller ute leran och daggen, med rätt strumpor och ombyten är det inget problem att hålla sig skön och komfortabel. I Augusti-September kan du säkert gå i lågskor men på stigar och i vått gräs, glöm det.
Ett par lätta och sköna gummistövlar har du mera nytta av än du anar.

Go tur

Re: Membranskor och kängor

johankse; sa:
(---) Membramen går sönder och sen har du bara en varm och läckande sko...
(---) I Augusti-September kan du säkert gå i lågskor men på stigar och i vått gräs, glöm det.
(---)

Go tur

Har mer án en gâng kunnat konstatera att sista pàstàendet ovan stámmer när jag gâr i vàtt grás med kollegor som gâr med membranlösa làgskor. Dock jag, som trots den stándiga hotbilden som brukar màlas upp i detta forum, fortfarande envisas med att anvánda làgskor MED membran i dessa situationer, klarar mig emellertid jämt fràn att bli blöt om târna. Och detta med membranskor som har flera âr pà nacken. Och vars membran INTE har gàtt sönder.

Som parantes kan námnas att man kan tycka att det dár med membran i làgskor ár ganska onödigt eftersom regn och rusk látt kan tránga in ovanifrân. Dock, just vid dessa vandringar i vàtt grás gick det upp för mig vari finessen ligger!

Hursomhelst, och under alla förhàllanden:

Homines libenter quod volunt credunt.

Vade in Pace

Ok, av diskussionerna så här långt tycks stövlar vara ett bra alternativ. I nuläget lutar det emellertid åt kängor för min del.

Någon som har erfarenhet av Viking- och Graningekängor? Jag menar, det måste ju finnas andra kängor än Jörnkängan och de skodon som säljs på Naturkompaniet?

Tilläggas bör att jag fortfarande vill hålla prislappen nere i möjligaste mån.

Bör man överhuvudtaget ha skodon på fossingarna när man rör sig i skog och mark? Har inte våra förfäder och deras förfäder i alla tider rört sig med direktkontakt mellan fot och underlag? Har inte fötterna i själva verket utvecklats just för detta direkta möte med naturen? Vad är problemet? Är ni rädda för lite skit på skinnet? ;)

Vescere bracis meis!

Vem man möter

tigertamjaren; sa:
Bör man överhuvudtaget ha skodon på fossingarna när man rör sig i skog och mark? Har inte våra förfäder och deras förfäder i alla tider rört sig med direktkontakt mellan fot och underlag? Har inte fötterna i själva verket utvecklats just för detta direkta möte med naturen? Vad är problemet? Är ni rädda för lite skit på skinnet? ;)

Vescere bracis meis!

fulländat, dvs total UL ger inte bara en sticka i foten utan även en sticka i b--en en reell innebörd.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-05-03 kl 10:44]

Viking

Jag hade ett par Viking tidigare (från ITAB).
Min slutsats, bra känga till ett bra pris, nu gick jag aldrig med dem i fjällen, utan mest i skåne/småland (har även ett par gammla Lundhags).

Skulle dock tro att de funkar bra i fjällen. Är du ingen "slitvarg" och tar väl hand om dem så fixar det sig nog.
Men som tidigare sagt, det finns bättre men helt klart oxså sämre..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips