Billiga och bra kängor - finns de?

Hej,

Har för avsikt att ge mig ut på vandring nu till våren och sommaren, förmodligen på någon av låglandslederna.

Jag inser dock att jag måste införskaffa ett par nya kängor. De gamla är rent av hälsovådliga att bege sig ut i terrängen med!

Eftersom sommarsemester och utlandsresa med familjen står för dörren, hade det emellertid varit bra om man kunde hålla prislappen nere något. Någon som har tips/erfarenhet av en billig och bra känga? (Om det nu finns sådana?) Hade helst velat hålla mig under 2000-kronorssträcket.

Någon som har erfarentet av Graninge- och Vikingkängor?

/Magnus
 
Skalkängor eller fodrade? Membran eller inte? höga, låga, mjuka eller styva skaft? Av vilken modell var dina förra, var du nöjd med dom och varför då? Vad prioriterar du hos kängor och vad vill du inte se i dina nya? I vilken typ av terräng och klimat skall dom användas?

Lättare att hjälpa till om du skriver lite mer. :)
 
Om det är skalkängor av den typen som gäller finns också Lundhags för under 2000:-

Scout 1980 kr
Forester 1600 kr

http://www.lundhags.se/

Är nöjd med mina Scout kan jag nog säga även om jag lider av en mindre klumpfot på min högra sida och inte gått in dom riktigt än. Var bara noga med hur ni knyter kängorna dom första gångerna så att lädret veckar sig komfortabelt och vaxa in ordentligt, speciellt sömmar. Mina är vattentäta upp till skaftet men då underhåller jag dom också ordentligt. Dom måste gås in så planera inte att använda dom på några längre utflykter innan detta.
 
Gummistövlar

Överväg gummistövlar. Låglandsled och regn kan betyda MYCKET vatten att plaska igenom, och med gummistövlar är inte det något problem. De kostar dessutom ganska lite jämfört med kängor...
 
tanto; sa:
Skalkängor eller fodrade? Membran eller inte? höga, låga, mjuka eller styva skaft? Av vilken modell var dina förra, var du nöjd med dom och varför då? Vad prioriterar du hos kängor och vad vill du inte se i dina nya? I vilken typ av terräng och klimat skall dom användas?

Lättare att hjälpa till om du skriver lite mer. :)

Hade tänkt mig ett par kängor med lägre skaft, utan att för den sakens skull göra alltför mycket avkall på stöd för fot och vrist. Hade tänkt använda kängorna på i huvudsak låglandsleder under vår, sommar och höst. Packningen kommer inte att överstiga 20 kg. Jag känner inte att valet av känga står och väger mellan membran eller icke-membran. Huvudsaken är att kängan känns skön på foten och är något sånär stryktålig.
 
MagnusJ; sa:
tanto; sa:
Skalkängor eller fodrade? Membran eller inte? höga, låga, mjuka eller styva skaft? Av vilken modell var dina förra, var du nöjd med dom och varför då? Vad prioriterar du hos kängor och vad vill du inte se i dina nya? I vilken typ av terräng och klimat skall dom användas?

Lättare att hjälpa till om du skriver lite mer. :)

Hade tänkt mig ett par kängor med lägre skaft, utan att för den sakens skull göra alltför mycket avkall på stöd för fot och vrist. Hade tänkt använda kängorna på i huvudsak låglandsleder under vår, sommar och höst. Packningen kommer inte att överstiga 20 kg. Jag känner inte att valet av känga står och väger mellan membran eller icke-membran. Huvudsaken är att kängan känns skön på foten och är något sånär stryktålig.

På dig låter det som om sköna stövlar snarare är att föredra, de enda stövlar som jag vandrat i är armens stövel90 och den måste jag säga (till skillnad från M/90 kängan) mycket väl kan konkurera med en del av de stövlar som lanseras som vandringsstovlar, att de sadan är lämpade för skidbindningar och förberedda för att dubbas är val bara att se som en bonus.

Om du skulle ha något aber mot just stövlar så skulle jag kunna rekomendera lundhags scoutmodel eller forrestermodell om man inte vill ha fullt så höga skaft. Själv springer jag runt i ett par, för mig (oproportionerliga fötter) specialsydda, scout och de gör sitt jobb och kommer förmodligen göra det dubbelt så länge som de flesta andra i samma prissegment.
 
Glömde pris...

...ett par nya M/90 stövlar kan du få för 400 (pluss ev frakt) på billingedalens hund och vapen (http://www.billingedalen.se/) och att få ett par scout specialsydda efter mina fötter kostade mig +300.
 
Lutar åt gummistövlar

Stigarna som låglandsleder drar fram på blir lätt till bäckar när sommarregnen slår till. Jag har gått i Dunlops stövlar, köpta på Wildo, lätta, bra passform och inte kalla då de är uppbyggda av skumplast mellan gummilagren. Sulan har gelänk och det är en fröjd att vandra i lätta rejäla gummistövlar.

Go tur
 
Enligt regeln "rekommendera det du själv kör med" tycker jag att det funkar bra med ett par membranförsedda halvhöga friluftsskor.

Tillräckligt styva för lågland och några dagars packning (styvare än 90-kängan i alla fall), tillräckligt lätta för att man ska känna sig obunden och tillräckligt höga för att man ska kunna klafsa fram på vattninga stigar.

Kan fås för under tusingen.

B0000AB4JO.01-A2RS6Z4HKBA2G7._SCMZZZZZZZ_.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
Tauer Billiga skor för nybörjare? Kläder 13
spotty Billiga allvädersställ - bra? Kläder 3
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
canis lupus Billiga friluftskläder Kläder 0
Kalle E Kamet - spanska bra billiga kvalitetskängor? Kläder 2
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
modan Billiga Fjällrävenkläder på nätet????????? Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.