Billiga energybars

Jag har bakat Stalles Maktkakor 2 gånger, och måste säga att jag är toppennöjd med dom..

Här är senaste batchen..
file=26989


I princip att smälta choklad, och sirap och honung, sen röra ner hackade hasselnötter havregryn och krossade branflakes och russin..
Tror det är jordnötssmör i originalreceptet också..

Jag gjorde mina med torkade jordgubbar senast, men det gjorde itne så mycket smak, tror nötter är bättre..
Dom kostade typ 4 kr styck, priset skulle gått ner till typ 3 kr styck om jag bytte jordgubbar mot nötter..
Och då med en vikt på mellan 50 och 70 gram styck.

Och så är dom riktigt goda, lätta att äta när det är kallt, smälter inte märkbart när det är lite varmare (inte i rumstemperatur iaf).

Rekommenderas.. http://happymtb.org/forum/read.php/1/565173/

Edit: Det är choklad på för att jag råkade höfta lite för mycket med det torra, behövs normalt inte, men oj va gott det blir..
 
Re: Re: Recept?

PeterT; sa:
Sockerfett snask går inte att leva på när man skall cykla ett 30-mils randonneurlopp. Det är därför jag ber om råd var jag kan köpa prisvärda energybars...;)
Vad tänkte du köra på då i så fall? Metatabletter?
 
Man måste skilja på högintensivt arbete och lågintensivt. Vid högintensivt arbete måste kroppen kunna tillgodogöra sig kolhydrater väldigt snabbt. Den upptagingsfömågan hämmas av alla proteiner som finns i bland annat choklad. Hög puls = ingen choklad, låg puls typ vandring = gärna choklad. Ta t ex Rune själv som joggar från Trollhättan här ner till Lilla Edet, ca 27km enkel väg, o tar en portion pommes o sen joggar hem igen. Kalas för en sån tur men ska man ligga o dra i 30 mil a'la Jens Voigt i CSC stallet så måste man ha kolhydrater som svarar snabbt o då duger inte Snickers eller vanlig sirap längre för de flesta. Då måste man ta till de lite dyrare alternativen som är lite mer komplext sammansatta. Men för träningsrundor så är det som jag nåmnt i nån tidigare tråd bananer o coca-cola som är med det mest prisvärda som finns. Men visst är det enkelt med de etablerade mäkena Kör på!
/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
ehn Billiga små glasburkar? Friluftsmat 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.