billig mtb = skräp?

nermander; sa:
Sambon och jag köpte varsin Logan-hoj på OBS! för snart 10 år sen, vi cyklade två somrar på Gotland med dem innan vi fick barnen, sen har vi haft barnstolar och cykelkärra och trampat omkring hemma (till/från dagis och sånt). Det enda som gått sönder är att vi fått nån punktering och att däcken blivit spruckna.

AV de så kallade "skitcyklarna" är Logan från obs de bästa faktiskt. HÅller relativt bra. De kräver dock ett mer omfattande underhåll än en "bättre" cykel.

Att Kooperativa get 2 års garanti på dem är ju med bra.

En gammal Armécykel är bra cyklar. De är byggda för en uppgift och inte till ett pris. Problemet är att de är mycket tunga och att nav och sådant är antik historia. Så skaffa en som bromsar och driver som den skall ;)

Vad skall hon med mtb till?

anders_lofgren; sa:
Jag är ute efter en mtb till min flickvän. Hon vill ha en mtb att cykla i stan med, lite grusvägar och någon enstaka gång på lite sämre skogsstigar. "Problemet" är att hon inte har så mycket pengar att lägga på en cykel, runt 3000 kanske.

Jag tror en mtb för de pengarna är skräp, men skulle vilja ha andras åsikter också. Ungefär hur mycket kostar en mtb som motsvarar ovanstående användning? Alternativt kan man förstås köpa begagnat, men det är väl rätt lätt att bli lurad? Är det någon idé att köpa en billig mtb och byta ut vissa komponenter?

Min första reflektion är en undran vad hon skall med en mtb till? En "vanlig stadscykel" låter som ett bättre alternativ. Köper hon en mtb kommer ni att vilja komplettera med kedjeskydd, skärmar, pakethållare och så vidare

Om hon nu absolut måste ha en mtb så vet jag att cykloteket hade en del cyklar på rea förut som låg i 3000-4000 kr klassen. Pedalogerna (http://www.pedalogerna.com) har en GT Avalanche 3.0 för 3995. Det är nog bara jag, men jag skulle hellre cykla på den än på en Logan. Men som sagt, i den prisklassen så är det nog hugget so stucket vilket märke man väljer.

Oavsett vilken märke man köper i den prisklassen så är det extra viktigt att ta hand om den och göra regelbunden översyn. Tar man hand om en cykel så räcker den förvånansvärt länge, även om det är en "budget cykel". Det visar tidigare inlägg ack så tydligt.

/Mattias

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips