billig mtb = skräp?

Jag är ute efter en mtb till min flickvän. Hon vill ha en mtb att cykla i stan med, lite grusvägar och någon enstaka gång på lite sämre skogsstigar. "Problemet" är att hon inte har så mycket pengar att lägga på en cykel, runt 3000 kanske.

Jag tror en mtb för de pengarna är skräp, men skulle vilja ha andras åsikter också. Ungefär hur mycket kostar en mtb som motsvarar ovanstående användning? Alternativt kan man förstås köpa begagnat, men det är väl rätt lätt att bli lurad? Är det någon idé att köpa en billig mtb och byta ut vissa komponenter?
 
Min MTB, inköpt 1999 för ca 3000:-, har blivit en riktigt hyfsad cykel efter att jag har bytt bakhjul för att få ett nav som inte går sönder en gång om året (gissningsvis väger jag bra mycket mer än din flickvän, 85 kg närmare bestämt), och bytt till snabbkopplingar som faktiskt kan hålla hjulen på plats. Uppgraderingen gick totalt på ca 1000:-, inklusive nya bakkransar. Jag gissar att jag skulle haft mindre problem om jag hade satsat lite mer pengar från början.
[Ändrat av GunnarH 2003-05-07 kl 21:05]
 
Köp begagnat!

Hej
Mitt tips är att kolla upp begagnade alterantiv. Brukar finnas en hel del i den prisklassen.
mvh
/Joel
 
hmmm...

frågan är var man bäst köper begagnade cyklar. Flera olika aspekter:

- man vill inte köpa en cykel som är stulen (många har ev. inte kvittot kvar även om de köpt cykeln lagligt)

- man vill gärna kunna häva köpet om det dyker upp ett allvarligt fel som inte borde varit där (ett dolt fel helt enkelt)

- man vill inte betala ett överpris

- man vill kunna kolla på cykeln ordentligt innan man köper den


Alltså - finns någon seriös butik för begaganade mtb i Stockholm som har vettiga priser och villkor?
 
svårt

Hittar du beg mtb hos en cykelaffär lär de ha lagt på en hyffsad avgift för att typ ha putsat den och satt på en ringklocka. Kan du en del om cyklar eller känner nån så är det bättre att köpa själv. Det är inte så mycket som behöver kollas.
Annars kan du få en hyffsad hoj för 3000 ny. Min första var en stormarknadhoj fs för 3000 och om än inte nån superhoj så fungerade den utmärkt.
Thomas.
 
Jag vågar påstå att du lugnt kan köpa en hoj för 3000, i alla fall med tanke på hur hon vill cykla. Många köpa gamla armecyklar för att använda på det sättet och en MTB för 3000 lär knappast vara sämre än en sån. Det finns hundratusentals människor som cyklar omkring på vanliga 3-växlade hojar med navväxel och inte har de dött av det?

Visst kan det hända att nåt går sönder eller fungerar dåligt, men det är väl bättre att prova först och sen byta ut det som är dåligt än att köpa en dyr cykel "för säkerhets skull"?

Sambon och jag köpte varsin Logan-hoj på OBS! för snart 10 år sen, vi cyklade två somrar på Gotland med dem innan vi fick barnen, sen har vi haft barnstolar och cykelkärra och trampat omkring hemma (till/från dagis och sånt). Det enda som gått sönder är att vi fått nån punktering och att däcken blivit spruckna.

Vi har visserligen kompletterat lite med packhållare fram, dubbla flaskhållare, hastighetsmätare (eller cykeldator som det så fint kallas), jag har skaffat bar ends och pedaler med clips (det ville inte sambon ha). Bromsgummin har vi ju fått byta också.

Jag har ju också gått igenom cyklarna från topp till tå ett par vintrar (utom styr- och vevlager). Har alltså demonterat naven, pedalerna, växelmekanismen, bromsarna etc, gjort rent, smort in och monterat ihop. Fast det har mest varit för att lära mig cyklarna och veta vilka verktyg som man behöver ha med sig för att kunna meka i fält (skrev en lista på vilka nycklar som behövs var etc). Kollat ekerspänningen har jag också gjort.

Vi har inga snabblås till varken hjul eller sadel, har liksom inte sett nåt behov. Däremot har vi snabbfäste för barnstolen på bägge cyklarna (fast de ska bort nu, ungarna har blivit stora) och fäste för cykelkärra på bägge.

Sen att jag när vi var på Gotland råkade cykla ner i en grop i asfalten och knäcka framgaffeln kan knappast tillskrivas cykeln...

Kan ju tillägga att innan vi köpte de cyklarna så hade jag inte ägt en cykel sen jag var 15 och började köra moppe så jag kunde ingenting om cyklar utan jag läste (på biblioteket) några böcker om att meka. Misstänker att ju mindre man "vet" desto mindre bryr man sig om att köpa "rätt" cykel... Många köper mer än de behöver.
 
stämmer säkert...

Som vanligt är man väl för mycket prylfantast för att inse att man inte alltid behöver dyra prylar utan kan nöja sig med billigare alternativ.

Har ändå en känsla av att det finns bättre och sämre "budgetcyklar". Vore tacksam för tips på märken som ger "lite mer för pengarna" (i 3000 kronorsklassen), dvs helt enkelt är prisvärda.
 
Re: stämmer säkert...

anders_lofgren; sa:
Har ändå en känsla av att det finns bättre och sämre "budgetcyklar". Vore tacksam för tips på märken som ger "lite mer för pengarna" (i 3000 kronorsklassen), dvs helt enkelt är prisvärda.

Jag tror inte skillnaderna är enorma. Jag vågar gissa att 90% av "budgetcyklarna" har i stort sett samma komponenter, med ytterst små variationer.

Den stora skillnaden är antagligen ramen, men problemet är väl att det finns ingen som säljer ett paket med en "dyr ram" och "billiga komponenter". Och ska man komma ner i pris så är det ett färdigt paket man måste köpa.

Jag tror att om man håller sig till de stora kedjornas egna märken får man ganska prisvärda grejer. Anledningen till att de kan hålla låga priser är ju oftast stora volymer. Ett udda billigt märke som inte tillverkas i stora volymer måste ju göra besparingarna nån annanstans, och är det samma komponenter som på de stora kedjornas cyklar så är det ju inte så svårt att gissa var besparingen sitter.
 
anders_lofgren; sa:
Jag är ute efter en mtb till min flickvän. Hon vill ha en mtb att cykla i stan med, lite grusvägar och någon enstaka gång på lite sämre skogsstigar. "Problemet" är att hon inte har så mycket pengar att lägga på en cykel, runt 3000 kanske.

Jag tror en mtb för de pengarna är skräp, men skulle vilja ha andras åsikter också. Ungefär hur mycket kostar en mtb som motsvarar ovanstående användning? Alternativt kan man förstås köpa begagnat, men det är väl rätt lätt att bli lurad? Är det någon idé att köpa en billig mtb och byta ut vissa komponenter?

Jag tror att om du kollar på fjolårets modeller
och skippar dämpare kan du få en hyfsad bruks
MTB med typ Shimano alivio/acera bör du hamna
runt 3000:-. Kolla även biltemas shimano deore
rustade cykel med framdämpare vet ej hur ramen
verkar men i övrigt bra/hyfsade komponenter för
det priset (ca:4500) en OK nybörjar cykel.
Problemet med billiga cyklar och dåliga
komponenter är att när man väl frestar på
dom märker man skillnaden. Skall man "bara"
använda cykeln som transportmedel till bussen,
affären och ngn söndags tur ibland räcker det
med billigt.Ska man ha den för att träna på bör man ha
bättre ram och komponenter. De billigaste har
tex. plastbromsar vilket är rent farligt om
man kör fort och frestar cykeln. Kolla vad
som finns i butikerna och läs på om komponenterna.
 
Köp efter behov

Hej!
Som vanligt tycker jag att man ska utgå från vad man ska använda cykeln till. Det låter på dig som att din tjej vill kunna använda hojen i stan, kunna låsa och lämna den utan att vara orolig för att någon ska börja plocka komponenter eller annat från cykeln.

Med de användningsbehoven skulle jag satsa på en cykel utan stötdämpare och hoppas mer på att få ett hyggligt växelpaket. Shimano Deore och uppåt. Dåliga stötdämpare är bara strul iallafall.

Ska du köpa nytt är utbudet ganska begränsat i den prisklassen, men jag skulle rekommendera att du la en "köp-och-säl-annons" på http://www.funsportmountainbike.com/

Sedan är det bara att hoppas att någon hör av sig. Det brukar gå ganska fort! Ange i annonsen att du vill se kvitto för att vara intresserad, så brukar det inte vara några problem

Good luck!
//Calle
 
Re: svårt

Thompaa; sa:
Hittar du beg mtb hos en cykelaffär lär de ha lagt på en hyffsad avgift för att typ ha putsat den och satt på en ringklocka. Kan du en del om cyklar eller känner nån så är det bättre att köpa själv. Det är inte så mycket som behöver kollas.
Annars kan du få en hyffsad hoj för 3000 ny. Min första var en stormarknadhoj fs för 3000 och om än inte nån superhoj så fungerade den utmärkt.
Thomas.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA jadu.. Renoverat, genomgånget med garanti. Varudeklarerat med nya delar angivet. Helst ska du kunna ge lite garanti på den med.

Putsa upp ett inbyte å sälja direkt är mycket mycket ovanligt. Ofta byts cykeln ut för att den rasar ihop under cyklisten ;P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
capman Bra, Billig MTB för nybörjare Mountainbike 5
niklaz Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille Mountainbike 30
pirx billig hoj med vingligt hjul Mountainbike 8
Pott Billig återförsäljare av giant i EU? Mountainbike 12
Vandrare Billig framgaffel Mountainbike 2
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.