Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille

Hej, jag har börjat cykelpendla till jobbet med min Scott hybrid men tyvärr så är den för klen för det mountainbikespår jag har alldeles nära hemmet (>9 km slinga i Ursvik i Stockholm). Vad bör jag sikta in mig på för cykel och är det möjligt att hitta något nytt eller beggat för 6-7000 spänn? Finns det pålitligare köpställen än Blocket för begagnat?

Köpte hybriden ny förra våren så det var inte i planen med två cyklar då.

Måste/vill man ha fulldämpat förresten? Det är lite små drop/hopp nerför stenar och annat. Där bar jag cykeln för att slippa att knäcka gaffeln :)
 
Hej, jag har börjat cykelpendla till jobbet med min Scott hybrid men tyvärr så är den för klen för det mountainbikespår jag har alldeles nära hemmet (>9 km slinga i Ursvik i Stockholm). Vad bör jag sikta in mig på för cykel och är det möjligt att hitta något nytt eller beggat för 6-7000 spänn? Finns det pålitligare köpställen än Blocket för begagnat?

Köpte hybriden ny förra våren så det var inte i planen med två cyklar då.

Måste/vill man ha fulldämpat förresten? Det är lite små drop/hopp nerför stenar och annat. Där bar jag cykeln för att slippa att knäcka gaffeln :)

Fulldämpat för pendling? Absolut inte.
Med den budgeten skulle jag i första hand leta begagnat.
 
När det gäller cyklar (kombinerat med som det verkar låg egen erfarenhet/kunskap) så hade jag helt klart satsat på nytt. Canyon, roseversand och som sagt tidigare Radon har bra cyklar i den prisklassen.

Heldämpat är trevligt men inte i den prisklassen, dessutom kräver den mer service/underhåll.
 
När det gäller cyklar (kombinerat med som det verkar låg egen erfarenhet/kunskap) så hade jag helt klart satsat på nytt. Canyon, roseversand och som sagt tidigare Radon har bra cyklar i den prisklassen.

Heldämpat är trevligt men inte i den prisklassen, dessutom kräver den mer service/underhåll.

Jag håller med.
För det angivna användningsområdet, att cykla på NICK -spåret i Ursvik behövs ingen bakdämp heller. Det är ett spår som lämpar sig väldigt bra för en HT eller till och med helstel MTB.
 
Har en massa andra intressen så jag ha inte haft ork eller intresse att läsa på om växlar, bromsar m.m. Vet att det är en fördel men nu fick jag lite starthjälp här.

Jag ska putsa upp min hybrid och kolla med handlarn jag köpte av om jag kan byta upp mig till en mountainbike och sen kanske köpa en beggad racer. Känns idiotiskt med en hybrid och en mountainbike när jag gillar att cykla på väg också. Fick förvånansvärt bra emellan när jag gjorde samma sak förra året. Tack för alla tips.

@LinusS: Radon såg intressant ut, hur lång leveranstid var det på en sån?
 
För att avslöja hur skogscyklings-n00b jag är så undrar jag vad som är standard gear på fötter och trampor. Jag kör med clips och har kört åt helsike rejält några gånger. Klickar man ur och kör utan där det är för stökigt eller?
 
har för mig att det tog ca 2 veckor att få den levererad hem.. då var det bara att sätta på framdäcket och sadeln och sticka ut i skogen...
 
För att avslöja hur skogscyklings-n00b jag är så undrar jag vad som är standard gear på fötter och trampor. Jag kör med clips och har kört åt helsike rejält några gånger. Klickar man ur och kör utan där det är för stökigt eller?

Riktiga cykelskor samt SPD pedaler underlättar. Det är lättare att komma i och ur pedalerna (trycker fast/vrider loss). Du får bra skor för ca 1000 kr och bra pedaler för 500 kr.

MTB sliter ganska mycket på drivlinan och bromsar. Delar måste bytas när de är utslitna och då upptäcker man att reservdelar inte alltid är så lätta att få tag på då nya modeller släpps varje år. Köps en begagnad cykel kan det vara så illa att det inte finns några reservdelar och att hela drivlinan och växlar måste bytas. Jag har själv en gammal 24 växlad cykel som jag inte längre kan serva med motsvarande reservdelar. Har att välja på att montera budgetkomponenter eller att byta drivlinan, växlar och bromsar till ett 27 eller 30 växlat system.

Har skaffat en heldämpad och jobbar på en lösning åt trotjänaren.
 
OK, jag kör med SPD och pedaler som gick på en femhundring. Clips på ena sidan och andra funkar bra med skor och ganska bra med cykelskorna. I skogen kan jag halka av trampan ibland om jag kör cykelskor på icke-SPD-sidan.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
pirx billig hoj med vingligt hjul Mountainbike 8
capman Bra, Billig MTB för nybörjare Mountainbike 5
Pott Billig återförsäljare av giant i EU? Mountainbike 12
highlandpark billig mtb = skräp? Mountainbike 13
Vandrare Billig framgaffel Mountainbike 2
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Tetrix Mountainbike i fjällen? Mountainbike 72
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.