Billig & lätt sovsäck?

Peters Loftindex

Nu har min ovetenskapliga metod blivit mer vetenskaplig;-)

3 cm Haglöfs Travellite +7 (verklig +10)
6 cm Caravan Navarac -15 (verklig +-0)
10 cm Western Mountaineering Highlight +4 500g!
17 cm Haglöfs Black Base -30 (verklig -30)
25 cm Western Mountaineering BigHorn -30

Big Hornen är oerhört varm vid -20 och Highligten likaså vid +5. Kallare har det ej varit vid testerna!

Navaracken har kollapsat och klumpat ihop sig helt:-(

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hehe...

Nej, Sverker kan man inte lita på.
Konsumenttestare (Plus, Råd & Rön mfl) har tyvärr en tendens att inte förstå hur prylarna används.
Visserligen är de ofta mycket duktiga på att lab-mäta hållfasthet o dyl, men deras version av sovsäckstest är att slumpmässigt välja ut sovsäckar i en butik, och den som är varmast vinner. De inser helt enkelt inte att det finns olika säckar för olika temperaturer.

Jobbigt för den konsument som köper en TNF Blue Kazoo för att ha på cykelsemestern, bara för att den fick bra betyg i en test. Citat ur Vår bostads test: "Isolerar värme: Absolut". :)

Men det är klart, om Sverker får ett konkret och avgränsat problem att bita i kanske han kan bussas på tillverkarna...

Edit: Jag vill också kasta lite skit på "proffstestare" som tex Utemagasinet. De har en tendens till att hylla lite väl snabbt, eller låtsas att de gör en test när de egentligen bara sammanställer pressmeddelanden och klämmer på varorna på en mässa. Jag minns att Tierras stora ryggsäck Jensen fick en femma i betyg - något som den absolut inte förtjänar om man testar den en vecka.

[Ändrat av Nordesjo 2002-08-28 kl 11:09]

Vad sägs om Mountain Equipment?

Hej alla!

Sitter själv just in inköpstankar och läste denna meddelandetråd för att få lite tips. En kompis till mig har en Moutain Equpment som han är mycket nöjd och efter en snabbtitt i en affär så kändes de ganska bra.

Nu undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av M.Es syntetsäckar (Firewalker, Sleepwalker, Skywalker)?

Personligen är jag intresserad av deras UL (ultra light) modellen men jag är intresserad av allas erfarenheter!

Tack för hjälpen,
Jonas

Lite sent - var nånstans?

10 cm Western Mountaineering Highlight +4 500g!

Läste detta ett bra tag efter att du skrev det. Sökte efter denna säck på webben, men hittar bara utländska sajter. Var nånstans har du köpt den? Den verkar klart intressant. Globetrotter har en del säckar från Western Mountaineering, men inte denna.

Hälsn Eva

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips