Biljetter Gävle-Abisko, hur göra?

Det är lite dyrare runt helgerna, min tur gbg - abisko på fredag 30/7 kosta ca 1100kr men turen hem gällevare - gbg på onsdagen 25/8 hamna på 570 kr, tror mån-tis var ytterligare en hundring billigare så det finns pengar att spara om man kan åka typ tis till tis.

Om du vill undvika folk..

och ändå ta bussen från Nikka kan du ex.vis gå genom Lapporten ner mot Rautas för att sen ta bron över Alesätno och efter det följa den gamla rösade flyttleden ner till Årosjokk. Bussen kommer till Årosjokk ca 10 min efter det att den startat från Nikka. En variant på samma tema är att i starten ordna bilskjuts från Abisko till Kaisepakte och följa början av den led som går mot Alesjaure. Jag har gått sträckan med hund och kvinna i lugnt tempo på 6 dagar. Du har planerat föredömligt med god marginal för dåligt väder så du behöver inte gå i regn och får dessutom tid för nån dagstur, exvis upp mot Mårma.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips