Bild

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
GPS som leksak

Köp en GPS om du gillar roliga saker. Ännu mer roligare blir det om man köper en digital karta och program.
Eller så här
skridsko_20030315_nasa_crop.jpg
vilket är lagligt. Satellitfoto från: Earth Satellite Corporation and NASA's Earth Science Applications

Ritning

Jag har ett (sällan använt) kanothållare som förmodligen är en ”VKV- kanothållare”. Jag tror att hållaren är medvetet vek för att den ska gå att bocka för att passa olika kajakers form. Om du bara använder kanothållaren till dina kanoter, tycker du ska fundera på att förstärka kanothållaren i sidled. Beroende på var ditt i railsen hamnar i förhållande kanoten. Så här skulle jag göra (första prototypen) Skaffa 8 st (för 2 kanoter)aluminium plattstång 5*40 mm. Erforderlig längd kommer jag till strax. Gör en mall av kartong (helst 5 mm tjock) enligt min skiss.
ritning.gif

När nu är nöjd med mallen räta ut den och mät hur långa plattstängerna behöver vara. Bocka plattstängerna enligt mallen. Riv lös det blå gummit. Skruva (2 st skruvar på varje sida) fast

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips