Bild från din senaste tur

590c842056065659a9c567bcfd5be4be.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
På höstlovet 2015 (vecka 44) gick jag och min vandringskamrat runt Sylarna. Vädret var underbart sen-höstigt med strålande sol, vindstilla och 10 grader plus. Större delen av vandringen gjordes i skjortärmarna.

Där och då bestämdes att fjällvandring på höstlovet skulle bli en återkommande tradition. I år skulle vandringen ske runt Storvigeln.

Moder Natur och Kung Bore ville dock annorlunda och istället för en tredagars-tur med tält blev det dagsturer i området runt Lill-Skarven då boendet fanns ordnat i stuga i Hållan. På bilden från 4 November 2016 är vi på väg upp från Överänget mot Malmbäcksstugan. Inga skidspår var preparerade, inga skoterleder uppkörda utan det var skidåkning/spårning i upp till 50cm lös-snö som gällde. Temperaturen var mild och låg runt -7 och vinden måttlig.

Det är ändå fascinerande att se hur olika vädret kan vara två år efter varann, trots att det var ungefär samma tid på året.

Dock så klagar vi inte, vi hade fina dagsturer och är mycket nöjda med vår lilla mini-semester i fjällen.

Bilagor

• v44_2016.jpg
    v44_2016.jpg
    125.9 KB · Visningar: 1,909
Tatra 28 oktober. Strax ska vi ut på kammen. Dagen efter föll en dryg meter snö och vi fick köra Plan B för fortsättningen :)

Bilagor

• 112.jpg
    112.jpg
    131.3 KB · Visningar: 1,614
Skidlöpning i Sälenfjällen med kusinen i helgen (3/12). Tältet uppslaget på Källfjällets norra sida.

Bilagor

• thumbnail_20161203_161138.jpg
    thumbnail_20161203_161138.jpg
    10.4 KB · Visningar: 1,255
Detta är en bild min sambo tog på den sista turen vi gjorde för säsongen i år. Bilden är tagen vid Gäddevattnet i Vättlefjäll, Göteborg. Denna turen var ganska så kort vandring, med övernattning fre-söndag i vindskyddet på bilden. Denna turen gjordes i Oktober 2016. Hoppas bilden uppskattas!

Bilagor

• ladda ned (4).jpg
    ladda ned (4).jpg
    34.6 KB · Visningar: 1,264
Dagstur juldagen i skogen vid Rödberg, närheten av Uvdal i södra Norge
Snötäcket tunt och pudrigt och marken hård så det gick bra att gå i skogen

T6mvt1z.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg