Bila i norra Norge

I sommar tänkte jag och min sambo bila runt i norra Norge. Vi tänkte åka över gränsen antingen väst om Hemavan (Blå vägen), eller längre norrut förbi Vouggatjolme, och sedan fortsätta upp till Narvik. Har googlat runt en del efter restips men det mesta handlar om södra delarna av Norge. Är det någon som har några bra tips att bidra med?

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Osäker vilken nivå ni vill ha på aktiviteterna. Om ni inte vill ha det alltför fysiskt anträngande så kan jag föreslå följande:

ett besök på Svartisen är en klassiker:
http://svartisen.com/
Samt Grønligrottan:
http://www.gronligrotta.no/grønligrotta.htm

Förutom detta finns det i Narviksområdet möjlighet att åka ut med båt för se olika valar bland annat späckhuggare. Är dock tveksam om tidpunkten är den rätta. Kan kanske vara värt att kolla upp!

God tur!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Saltströmmen i Bodö är värt ett besök.
Lofoten är en klassiker.
Tromsö med alla pubar......

Det finns massor att se uppe i norr.

Leta rätt på dom mindre vägarna och kör saaaaakta annars hinner ni inte stanna när sevärdheterna ploppar upp. Att vända är nästan hopplöst.

Tillägg: Såg inte att ni skulle stoppa i Narvik, då var Tromsö ett dåligt tips.....

Ett tips till.
Åk båt i Tysfjorden, längst in i fjorden finns Hellemobotn, det är där som Norge är som smalast.
Jag hittade ingen information om hur ofta båtarna går och från var men troligtvis passerar båten i Drag.

Kom just på ett ytterligare tips!
Ta båten/färjan från Stokkvågen(NV om Mo i Rana) ut till de fantastiskt vackraa öarna Lovunden och Traena!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips