Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Det finns flera ställen i USA, där det går att skicka efter. Tror det är ont om leverantörer i Europa, men googla på så hittar du om det finns. (Obs, de heter "bros")
Om du inte har provat din polares big-bro ännu, så rekommenderar jag detta. De är betydligt bökigare och känsligare att sätta jämfört med en kam. De funkar bra när sprickorna har jämna och väldans parallella sidor, medans ojämnheter och 'flare'sprickor är hopplösa. Jag klättrade med ett gäng i Veedauwoo (myyycket offwidth!) i somras och ingen av de dryga halvdussinet ledare ägde en big-bro. Deras rack bestod dock ofta av dubbletter av kam 4.5, 5 och 6. Jag gjorde misstaget att införskaffa en big-bro #3, men den kommer att pensioneras så fort jag skaffat en kam #5 nästa vår.
Jag har en Trango size 1 som jag köpte när jag var i USA. De var inte så populära där, så jag fick den för 50 dollar. Jag måste erkänna att jag köpte den mest för att jag tyckte den var cool men jag har fått förvånansvärt mycket nytta av den, både i USA och här i Sverige. Tipset jag fick av han som sålde den var "you gotta eyeball it alot" vilket stämmer rätt bra. De är svårare att placera än en kamsäkring men jag har fått in ganska många placeringar som har suttit rikigt bra. Jag har dock inte tagit ett fall på den.
Men visst, jag har en, jag tycker om den, men jag kommer nog inte att köpa andra storlekar tills jag läser i föraren att jag specifikt behöver någon av dem på någon led i ett område jag har åkt till. Ska du bara köpa en, köp den minsta.
Jag har hittat en norsk sida som säljer... http://www.oslosportslager.no/product/2665/2707/342188/Trango_Bro.html
De visar en bild på storlek 2... det verkar inte som man kan välja storlek på deras sida men de kanske har eller kan ta hem? Min size 1 var helt klart värd sina 50 dollar, men 1230 norska!? Dont think so! Beställ direkt från USA så kommer du nog billigare undan.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer