Beta ljus!

Jag har precis skaffat John Wiseman bok "Överlevnadsboken" där står det om betaljus.

"En liten glasbehållare fulld med tritiumgls. Den lyser i åratal. Inte större än ett litet mynt men idealiskt om man skall läsa en karta på natten. Användebar som agn. Dyr, men varar länge."

Något som vet något om betaljus? Vad man får tag på betaljus och vad är "dyrt"?

Tack!

Betalights ibland till indikatorn (hangern eller swingern) vid larmfiske efter t.ex. karp, för att man enklare ska kunna se vilket spön fisken nappade på. Jag vet inte hur mycket de lyser men jag skulle tro att de lyser lite mindre än en vanlig lysstav.

Öst; sa:
Jag har precis skaffat John Wiseman bok "Överlevnadsboken" där står det om betaljus.

"En liten glasbehållare fulld med tritiumgls. Den lyser i åratal. Inte större än ett litet mynt men idealiskt om man skall läsa en karta på natten. Användebar som agn. Dyr, men varar länge."

Något som vet något om betaljus? Vad man får tag på betaljus och vad är "dyrt"?

Tack!

Kolla på GlowRings, som vad jag kan förstå är det samma (samma princip i alla fall).
Levereras inte utanför UK enligt hemsidan.

/Ulf

Re: Penrith Survival

Jonathan; sa:
Är dock lite skepptiskt, man kan lägga dem pengarna på mycket annat både viktigare och roligare än något som bara lyser i tio år och sedan är värdelöst....

Idag finns det nog bättre alternativ ja.

Tanken med ett betaljus är ju att det är underhållsfritt. Det kan ligga där i asken tills det behövs och fungerar sen veckor i sträck.

Idag skulle nog en LED-lampa (med zink-luftbatteri eller möjligen litium) vara ett vettigare alternativ. Zink-luftbatterier har lång livslängd tills de öppnas, och bra kapacitet (det är inte utan anledning som de används i t.ex. hörapparater). De jag har till mina hörapparater är på 1.4 V och 245 mAh, väger 0,80 gram (det var dock utan tejpen som förseglar lufthålet) och jag tror de är avsevärt billigare än motsvarande litiumbatteri.

Kollade i MilitaryShop

Jag hittade svaret på min egen fråga efter att jag tittat i militaryshops nya katalog. Där hade dom en ett kartlupp med titriumgas i så man kunde läsa karta i totalt mörker. Jag hittade oxå svaret på vad dyrt var: 2290kr. Lite dyrt för en kartlampa men det e klart att den lyser ju ett ett par år.

Tack för alla svar!

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg