Bestigningar i Bezingi

Finns här någon som har erfarenheter av bestigningar i Bezingi (Kaukasus)?
Tips om förare, favorit berg, lokala klättrares attityd till utlänningar etc. All info är av intresse.
/mvh Jacob

Hej,
Jag har varit där ett par ggr. Kolla alpbasens sida http://www.mountain.ru/bezengi/eng/, där finns all nödvändig info.
Ang. Dina frågor:
1) Favoritberg - svårt att säga, beror på vad man gillar. Gestola (D) brukar vara en höjdare. Schara räknas som Europas mes svårtillgängliga topp (enklaste leder är friska TD). Det finns fö ledbeskrivningar i basens bibliotek, och man kan alltid hitta ngn som kan engelska.
2) Ngn tryckt förare existerar inte.
3) Attutyden mot utlänningar är mkt vänlig, dessutom är Bezengi ett tryggt område eftersom där finns det inga enkla pass från den fattiga och laglösa Svanetien.
4) detta är Kavkazbergets högsta område, och en del möln fastnar där. Räkna med mkt "vinteraktigt" väder högt upp, och hård is.
Maila gärna om Du har fler frågor
Lycka till!
Alexey

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Wow!

Vilket ställe!
Dychtau-Koshtanmassivet är något av det vackraste och på samma gång mest skräckinjagande jag sett.
Suveränt bemötande, en mycket bra alpin bas och oändliga möjligheter för klättring.
Önskar att jag haft mer tid där.
Nästa gång...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips