Bestigningar i Bezingi

Finns här någon som har erfarenheter av bestigningar i Bezingi (Kaukasus)?
Tips om förare, favorit berg, lokala klättrares attityd till utlänningar etc. All info är av intresse.
/mvh Jacob
 
Hej,
Jag har varit där ett par ggr. Kolla alpbasens sida http://www.mountain.ru/bezengi/eng/, där finns all nödvändig info.
Ang. Dina frågor:
1) Favoritberg - svårt att säga, beror på vad man gillar. Gestola (D) brukar vara en höjdare. Schara räknas som Europas mes svårtillgängliga topp (enklaste leder är friska TD). Det finns fö ledbeskrivningar i basens bibliotek, och man kan alltid hitta ngn som kan engelska.
2) Ngn tryckt förare existerar inte.
3) Attutyden mot utlänningar är mkt vänlig, dessutom är Bezengi ett tryggt område eftersom där finns det inga enkla pass från den fattiga och laglösa Svanetien.
4) detta är Kavkazbergets högsta område, och en del möln fastnar där. Räkna med mkt "vinteraktigt" väder högt upp, och hård is.
Maila gärna om Du har fler frågor
Lycka till!
Alexey
 
Wow!

Vilket ställe!
Dychtau-Koshtanmassivet är något av det vackraste och på samma gång mest skräckinjagande jag sett.
Suveränt bemötande, en mycket bra alpin bas och oändliga möjligheter för klättring.
Önskar att jag haft mer tid där.
Nästa gång...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Första bestigningar? Alpin / Bigwall 3
orkesterchefen Svenskar i Bezingi/Kaukasus? Alpin / Bigwall 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.