berghaus vulcan vs. crusader

funderar på att köpa antingen vulcan eller crusader förslagsvis från england eftersom dom nästan är 1000 kr billigare än i sverige. känner till alla visuella skillnader som exempelvis höj och sänkbart lock på crusader gentemot vulcan. men vad är skillnaden i bärsystem? vulcan har cyclops 2 medan crusader har cyclops 3. var inne i en butik men kunde inte se några större skillnader. och en annan fråga, väger crusader också runt 2 kg utan sidofickorna?
vilken säck skulle ni rekommendera?

Skrev ett svar i den andra tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69518

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag gillar Crusadern lika mycket som Vulcan, ännu. Är nog mest för att jag är van med Vulcan sedan 90-talet. Ska använda Crusadern under en ltreveckors tur i sommar. Får se vad jag tycker sedan. Blir i alla fall lättare att packa inledningsvis, med det höj och sänkbara locket.

Raskesven

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har själv fått en Crusader för inte så länge sedan. En sak som dock stör mig ganska mkt med den är att det inte finns kompressionsremmar på sidorna av säcken.

Berghaus själva säger att det visst finns det, och på hemsidan står det med så, men kollar man på säcken så sitter det bara någon.. konstig typ av lösning som möjligtvis kan komprimera säcken två cm om du har tur.

Jag skulle själv vara mkt tacksam om någon kunde visa mig hur man komprimerar säcken på sidorna. Bilder någon? Jag kan inte se att det går alls tyvärr.

Hade jag själv fått välja idag så hade jag nog valt en Vulcan istället. Annars verkar Crusadern stabil och bra.

jag såg inga kompressionremmar på sidan när jag tittade på säcken men jag tittade kanske för snabbt.

hur nycket väger säcken utan sidofickorna? och vad är skillnaden i bärsystem mot vulcan? som sagt, jag såg inga skillnader men det måste ju finnas några kan man ju tycka

beställde en crusader, så jag antar att mina frågor kommer att besvaras inom en vecka när jag får den.
En liten känga till svenska leverantörer som tar upptill 3400 för denna säck när man få den fär 1800 inklusive frakt från england (amazon). recon har den för 2500 men med frakt blir det 2800 tror jag, alltså en tusenlapp dyrare än att skicka den från england. och då anser dom också att 2575 är "nedsatt pris" från 2975. skillnaden blir ännu större om man beställer en vulcan.

Får gratulera till ett bra köp iaf :) Du kommer nog bli väldigt nöjd.
Jag ska själv snart ut med min Crusader för lite tuffare test, men jag är övertygad om att den kommer hänga med bra!

Frågan är bara hur bra tyget klarar av regn. Blir nog till att impregnera lite iaf...

beställde en crusader, så jag antar att mina frågor kommer att besvaras inom en vecka när jag får den.
En liten känga till svenska leverantörer som tar upptill 3400 för denna säck när man få den fär 1800 inklusive frakt från england (amazon). recon har den för 2500 men med frakt blir det 2800 tror jag, alltså en tusenlapp dyrare än att skicka den från england. och då anser dom också att 2575 är "nedsatt pris" från 2975. skillnaden blir ännu större om man beställer en vulcan.

Frågorna besvaras ännu snabbare om du klickar på länken fyra inlägg upp.

Raskesven

ok, vikt frågan fanns inte där när jag kollade för att tag sedan. Är lite förvånad att säcken hamnade på 2300 g utan sidofickorna. Har för mig att vulcan hamnade på 2 kg utan sidofickorna och jag antar att dom är dom samma på crusader. fast det kan ha varit en väldigt strippad vulcan.

ok, vikt frågan fanns inte där när jag kollade för att tag sedan. Är lite förvånad att säcken hamnade på 2300 g utan sidofickorna. Har för mig att vulcan hamnade på 2 kg utan sidofickorna och jag antar att dom är dom samma på crusader. fast det kan ha varit en väldigt strippad vulcan.
Stämmer. Jag har strippat en Vulcan som jag använder till soloturer med tält. Snäppet under 2 kg, men då är dragkedjor till sidofickor och rubbet som inte har med säck och bärsystem att göra, borttaget.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips