Berghaus eller Norrøna?

öringen; sa:
Varför skulle inte Berghaus och Norrøna vara bättre än ArcTeryx, både kvalitetsmässigt och komfortmässigt?

På grund av att:
1) Jag är ny med hela detta ryggsäcksköret och på detta forum verkar de flesta referera till en ArcTeryx säck som en kvalitetssäck. (Inte mitt fel - ert! :))

2) När jag provade ut en ArcTeryx säck så verkade den vara mycket välgjord och dessutom sitta som en smäck.

Så varför skulle jag gå emot alla er som har haft ArcTeryx och som säger att det gör riktigt bra, kanske till och med de bästa, ryggsäckarna. Men jag förstår vad du siktar efter... alla pratar om ArcTeryx och höjer det till skyarna. Men det var väll lite det jag vill åt. Jag frågade hur Berghaus och Norrøna stod sig emot ArcTeryx för att reda ut om de verkligen var sämre.

JonathanW; sa:
Det är lite komiskt att du fastnat för just den ryggsäcken. I vintras bestämde jag mig för att köpa ny vardagsryggsäck, och det blev till slut just en Spear 24 köpt i Fjällsport-butiken. /.../

Är det intressant kan jag eventuellt tänka mig att sälja den, och istället köpa en ny ryggsäck som rymmer datorn. Hör av dig per e-post i så fall.
[Ändrat av JonathanW 2005-11-16 kl 09:58]

Humm... jag har hittat ett ställe där de säljer Berghaus GR 25+6 för ett riktigt bra pris. Men jag har ju i och för sig inte testat den... Jag hör av mig om det är intressant.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
LasseQ; sa:
öringen; sa:
Varför skulle inte Berghaus och Norrøna vara bättre än ArcTeryx, både kvalitetsmässigt och komfortmässigt?

På grund av att:
1) Jag är ny med hela detta ryggsäcksköret och på detta forum verkar de flesta referera till en ArcTeryx säck som en kvalitetssäck. (Inte mitt fel - ert! :))

2) När jag provade ut en ArcTeryx säck så verkade den vara mycket välgjord och dessutom sitta som en smäck.

Så varför skulle jag gå emot alla er som har haft ArcTeryx och som säger att det gör riktigt bra, kanske till och med de bästa, ryggsäckarna. Men jag förstår vad du siktar efter... alla pratar om ArcTeryx och höjer det till skyarna. Men det var väll lite det jag vill åt. Jag frågade hur Berghaus och Norrøna stod sig emot ArcTeryx för att reda ut om de verkligen var sämre.

Alla tre spelar nog i samma division, d v s de har ungefär samma kvalitetsimage. Sen kan det förstås skilja en hel del mellan olika modeller i resp. sortiment. Vissa är mer robusta (till pris av högre vikt förstås).

Val av dagturssäck tycker jag är ganska känslomässigt. Förutom nödvändiga basfunktioner skall den kännas bra på ryggen, både komfortmässigt och visuellt (Exit Stridssäck!)

Norrönasäcken har recenserats på http://www.smartson.se. Själv är jag också svag för Arcteryxsäckar. De sitter bra på ryggen och ser dessutom bra ut. Tyvärr blir de litet för dyra här i Sverige. Jag ville köpa en RT35 när jag var i USA nyligen, men lyckades inte hitta någon. Får se om jag hittar en ny favorit till nästa resa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips