Bergans Trollhetta vs Hardangervidda

På jakt efter ett bra 3-manna tunneltält för fjällvandring och har blivit lite förtjust i Bergans. På Outnorth har de just nu Bergans Trollhetta för 4.695 SEK (finns på Bergans site för 5.999 SEK), och Bergans Hardangervidda för 3.395 SEK (finns inte på Bergans site).

Det verkar som att Hardangervidda är en äldre modell som ersatts av Trollhetta. Nästen inga skillnader mellan de två. Golvet på Trollhetta är lite mer vattentåligt (7000 vs 5000) samt 80 g lättare, och Hardangervidda är 10 cm längre invändigt.

Finns det någon anledning att köpa det 1.300 kronor dyrare Trollhetta som jag missat? Har kvaliteten förbättrats t.ex.?

Namnen på Bergans tält är lite förvirrande. jag har ett äldre Bergans Trollhetta 3, vilket är väldigt likt Bergans Hardangervidda. Det är ett trevligt tält som funkar fint för två personer med mycket utrymme för utrustning. Jag upplever att det blir ganska mycket kondens på insidan av ytterduken vilket jag tycker är besvärligt. Men jag har ingen erfarenhet av något annat tält så jag kan inte säga om det är normalt eller onormalt.
Andra detaljer jag tycker är negativt är dörren, öppningen i yttertältet. Öppningen blir ganska begränsad av tältduken och det är mer eller mindre omöjligt att gå ut ur tältet utan att torka av kondensen från ”dörren” med ryggen. Om du tittar på det dyrare tältet så ser du att de ändrat konstruktionen på öppningen så att den inte blir lika begränsad. Jag har inte sett det tältet i verkligheten, men konstruktionen ser mer genomtänkt ut.
På mitt trollhetta (hardangervidda) är stormlinorna svarta, det gör att de syns väldigt dåligt när det blir lite mörkare ute. Det hade varit bättre med vita eller gula linor som syns bättre i dåligt ljus.
Det är svårt att hitta uppgifter om linornas färg på det dyrare Trollhetta 3, men eventuellt ser de ljusa ut på bilder på tältet. Om öppningen och ljusa linor är värt 1300kr är en fråga man kan ställa sig.
Jag köpte mitt tält på REA för 1999kr, men det var 2018 eller 2017 så det är ju några år sedan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips