Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera

Hej,

Köpte ett Bergans Trollhetta Tunnel 1 tält för en tid sedan, dock är instruktionerna som följer med samt info som finns på nätet minst sagt sparsmakat. Har också varit i kontakt med Bergans och det finns visst inget mer officiellt mtrl (inte riktigt Hillebergkvalitet på manualer och instruktionsfilmer)

Är det någon annan här som har samma tält? Har ni några tips på hur man sätter upp det på bästa sätt så att innertältet sträcks upp mer samt hur ni justerat/vikt tältväven för att få till god ventilation utan att släppa in allt regn?

Gärna lite bilder på era uppsättningar hade varit extra uppskattat :)

https://www.bergans.com/se/katalog/utrustning/tält/tunneltält/trollhetta-tunnel-1-tent

Får du till yttertältet bra men innertältet hänger slappt ändå?

Hur är ventilationen konstruerad? Har sett en bild där det ser ut som en ventil vid dragkedjans övre del, typ en flärp man spänner ut med en kardborreförsedd pinne men bilden var otydlig så jag kan ha sett helt fel också.

Har själv sneglat lite på detta tält, men valt att avvakta då jag varken hittat användarbilder eller recensioner vid tidigare efterforskningar, nu har det funnits ett tag så några användare borde väl ha lite synpunkter att dela med sig av.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag kan försöka ta lite fler bilder när vädret tillåter så får du/ni se hur det ser ut för mig.

Tycker dock det är "dåligt" av Bergans att det inte finns mer info att tillgå... Borde också som du skriver finnas några fler som har köpt detta tält...

Det stämmer att det är långt ifrån Hilleberg nivå på instruktionen. Den galanta slängen med tältets stänger, bågar är i Hillebergs instruktioner något som uttryckligen inte ska göras eftersom de kan skada dem. Bergans gör en hel del bra produkter men sånt här drar ner deras renommé.

Om duken slackar lite ser det nästan ut att kunna bli vatten stående på biten mellan hörnpinnarna och bågen, men det kanske bara är en synvilla.

Antar att glipan mot marken är det som gäller för ventilation, har haft ett anjan tidigare och då tyckte jag lösningen fungerade.

Nja, tror inte detta tält är rätt för mig.

Livar upp denna tråd då jag funderar på att skaffa mig ett mindre tält för enmansturer. Har trådstartaren kvar tältet? Är det till belåtenhet?

Jag har ett sånt tält. Har bara använt det 5 nätter, så jag inte jättemycket att säga, 1 natt i finväder hemma, 2 i finväder på fjället och 2 i ösregn hemma, den ena natten värre än den andra. Det är knepigt att resa, särskilt den värsta av ösregnsnätterna slackade duken rejält när den blev blöt, men det regnade åtminstone inte in. Inga extrema kondensproblem har jag märkt av hittills. Ventilation finns ju vid marken där tältduken inte går ända ner. En sak som inte framgick så tydligt är att innertältstaket är i mesh, men väggarna är duk så det blåser inte rakt in ändå. Jag litar mer på mitt Nallo 3 men det är för stort för bara mig, och då duger det här gott. Kanske jag skulle satsa högre om jag planerade att vandra själv oftare men i nuläget är jag nöjd med ett prisvärt tält.

Jag har ett sånt tält. Har bara använt det 5 nätter, så jag inte jättemycket att säga, 1 natt i finväder hemma, 2 i finväder på fjället och 2 i ösregn hemma, den ena natten värre än den andra. Det är knepigt att resa, särskilt den värsta av ösregnsnätterna slackade duken rejält när den blev blöt, men det regnade åtminstone inte in. Inga extrema kondensproblem har jag märkt av hittills. Ventilation finns ju vid marken där tältduken inte går ända ner. En sak som inte framgick så tydligt är att innertältstaket är i mesh, men väggarna är duk så det blåser inte rakt in ändå. Jag litar mer på mitt Nallo 3 men det är för stort för bara mig, och då duger det här gott. Kanske jag skulle satsa högre om jag planerade att vandra själv oftare men i nuläget är jag nöjd med ett prisvärt tält.
Tack, det finns lite information om detta tält online

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips