Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera

Priset verkar högt i förhållande till vad som verkar vara ett rätt enkelt litet budgettält. Skulle vara intressant att veta mer hur Bergans utvecklar och producerar just tält i en jämförelse med deras avancerade ryggsäckar. Att informationen är så torftig tyder på ett mindre intresse.
 
kolla på fjellforum.no
Inget större fel på detta tält 1/2 HB pris 3/4 av kvalitet.
Enda nackdel som gjorde att jag ej köpte var lite lågt mesh i innertält för kalfjäll bruk men övrigt bra rymlig abesid bra takhöjd lite bredare motsatt ingång så man kan komma in ordentligt om man är lång och ta av sig kläder,kraftigt uttertyg osv.
 
Hej! Jag har ett bergans trollhetta 1 tält och är väldigt nöjd. Först var det lite knepigt att ställa upp det, men sen hittade jag en instruktionsvideo på youtube. Förra sommaren använde jag den totalt 25 nätter i både regn, vind och på kalfjäll. Jag tycker att den är rymlig och har bra kvalitet. Den kommer absolut vara med mig på tur i framtiden.
 
Hej, lyfter en äldre tråd här eftersom det finns begränsat med information online kring detta tält. Är det någon som har bilder på hur stort det blir i absiden, dvs får man plats med kängor, ryggsäck, regnkläder samtidigt som det ska finnas plats för att värma vatten etc?

Hälsningar Mathias
 
Hej, lyfter en äldre tråd här eftersom det finns begränsat med information online kring detta tält. Är det någon som har bilder på hur stort det blir i absiden, dvs får man plats med kängor, ryggsäck, regnkläder samtidigt som det ska finnas plats för att värma vatten etc?

Hälsningar Mathias

Ganska gott om plats, ryggsäcken längst in i absiden är en 60L
20210411_063304.jpg
 
Jag hade detta i somras på Hardangervida och runt Hardanger jökul.
största nackdel är ju mesh i innertältet men högt ´badkar´och om den sidan sätts upp mot vinden så ok vindskydd runt huvud sedan sjunker den täta väven mot fotändan och helt ner på ett litet parti.
Om man är över ca 185 (193 L själv) så tar man lätt i meshtaket som efter mkt regn och lite blåst när man byter om eller tar ner tältet.
Fördelar stabilt i blåst hög VP 3000 om ej mins fel 30 D väv i ytterväv och golv,billigt ofta 2000 skr på rea el ca 2600 skr normal pris men nu utgående.
Blir ej så varmt som med solid innerväv.
Nackdelar svårt att dela inner och ytter ej bra märkning kan bli svårt att få upp det på kvällen då det ev är lite mörkt och man är trött.
Men går ju märka upp med några färglada band.
Lite svårt sätta upp on teräng lite ojämn då spec i kort ändan med 2 pinnar hoppar lätt ur i vind så starta med trä in bygeln i kanalen på ytter tältet,om man vill ha mer ventilation kan man fästa upp ytterväv i kortändan på hakar ca 1 dm minst och ev även i andra änden.
Mkt plats om man har 55-60L säck för matlagning och kängor i Abside.
Kan vara lite svårt få tort inv yttertält men gör då lika tid beskrivet vid ventilering och öppna blixlås helt.
Mkt bra blixtlåsar spec i yttertältet.
Bilder finns om så önskas men finns ju på Bergans hemsida
 
Senast ändrad:
Jag har sovit i tältet fler nätter nu och är fortfarande nöjd med det. Jag har lärt mig att resa det, får plats med min 75 l ryggsäck i absiden och har lagat mat där. Den bästa bilden på absiden är nog den här, men då ligger ryggsäcken utanför.
Vålådalen5_liten.jpg

Utsikt inifrån tältet:
IMG_20201011_074837 (768x1024).jpg

Självklart finns det rymligare tält, men för att vara ett litet lätt och prisvärt enmanstält funkar det bra.
 
Några bilder på detta tält som framförallt kan ge en bild av utrymmet i absiden.
Här har jag en 65L Fjällräven abisko ryggsäck liggandes till vänster, samt mina högskaftade kängor ståendes till höger i absiden (skymtas under ryggsäckens regnskydd). Däremellan skapas ett fullgott utrymme för att t.ex koka lite vatten etc. vid tråkig väderlek.
 

Bilagor

  • IMG_1393.jpg
    IMG_1393.jpg
    11.4 MB · Visningar: 118
  • IMG_1394.jpg
    IMG_1394.jpg
    9.7 MB · Visningar: 208
  • IMG_1396.jpg
    IMG_1396.jpg
    18.8 MB · Visningar: 104
Jag har också detta tält och var rätt skeptisk till det innan jag fick det. Nu har jag använt det ungefär 10 nätter, varav 7 på Hardangervidda.

Vädret var inte särskilt utmanande, men några erfarenheter gjorde jag ändå:
- Tältet är rätt rymligt, men lite lågt. Bilderna från @Jensnilsson beskriver absid på ett bra sätt.
- En natt var dimmig med hög luftfuktighet något som orsakade mycket kondens. Har googlat lite och som med Hillebergs tält tror jag det är viktigt att som tumregel ha störst möjlig luftgenomströmning. Detta uppnår man vid att lyfta tältkanten i huvud- och fotändan.
- Håller med om att videon från Bergans är dålig, men jag hittade denna som är långt bättre

Som sagt hade vi snällt väder. Nu väntar jag på möjligheten till att slå upp tältet i blåsigare väder på hemmaplan. Jag funderar på att fästa extra stormlinor vid kanalen för tältstången så att jag kan ha två olika vinklar på linorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.