BERGANS sovsäck bättre än ME

Tja

Jag är på jakt efter en vinter sovsäck som man håller sig varm i vid -20 till-25 grader. Jag har kikat lite på Ajungilaks tyin winter och arctic, ME:s Iceline och glacier 1000 och Bergans Arctic extreme plus. Eftersom jag är en stolt ägare av en Bergans viking II rygga så skulle det matcha fint ihop med en bergans sovsäck :). Men duger bergans sovsäckar?

Vad rekommenderar ni experter för val. Vikten är inte högsta prioritet utan sömnen och priset i viss mån.
2000-2500 kr är överkomligt!

ME och Ajungilak har man ju hört massor om men hur är det med Bergans sovsäckar. Finns det någon som kan dela med sig av sina sovsäcks kunskaper vad gäller dessa tre märken?

Det verkar inte finnas många som använder bergans sovsäckar.

Jag skulle gärna vilja ha tips på en vintersäck i dun eller syntet, komfort till ca -20 till -25grader. Gärna av de som har praktiska erfarenheter av en bra, skön, varm och beprovad vintersovsäck

Tack på förhand

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
sovsäck

Jag kan rekomendera finska försvarets sovsäck. Den är av märket Tena. Kostar ca 2000. Sov med min i vindskydd och 30- utan att frysa. Den är grån och orange inuti. Dubbla säckar. Mcyket bra. Kan inte säga var man kan få tag på den i Sverige, men lovar att återkomma då jag vet.

Vikten

Om vikten inte spelar roll så kan jag rekomendera Angjugilak Denali Arctic. Trots att den var mycket fuktig efter 2 veckor i tält så var -20 inga problem. Killen i ME Everest var mindre varm... (Blött dun e platt) Men som sagt, den är stor och tung.

Tack för svaren!

Arméns säck verkar ju ok, men sa du att det var 2 säckar? Själv är jag från Finland så att skaffa fram säcken är ju inget problem. Men än så länge så ligger så lutar nog mitt val åt ajungilak eller Bergans.

All efter att jag läst tidigare artiklar så verkar ju Ajungilak var en bra sovsäck. Det som faller mig mest i smaken är tyin arctic. Denali har jag kikat lite på också men den verkar lite väl extrem för mina användningsområden.

Tar gärna emot synpunkter och erfarenheter med tyin arctic i jämförelse med ex. ME säckar eller motsvarande.

Ännu ingen som hört/sett/upplevt/ryktas något om Bergans sovsäckar????

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips