Bergans Compact 2 ELLER Helsport Jostedal 3?

Hej,

ska eventuellt köpa ett av dessa två tält. Bergans Compact 2 alternativt Helsport Jostedal 3. De ligger i ungefär samma prisklass.

Två välkända märken, ungefär samma vikt, liknande konstruktion, förutom den lilla skillnaden att Helsporttältet är lite större och lättare rymmer tre personer.

Vilket hade ni valt?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ge oss länkar så vi slipper leta.
Det kommer motivera oss att ge dig ett svar.
//Peter

Självklart. Men jag har kikat på ovan nämnda tält och upptäckt att jag inte gillar dem. Är mer sugen på ett självstagande kupoltält i 2- eller tremannakonfiguration.

I tremannakonfig. funderar jag på följande:

1) Black Diamond Vista 3195:- SEK
http://www.bdel.com/gear/vista.php

2) Marmot Limelight 3p 1895:- SEK
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=MARMOTLIMELIGHT3P_S08

Marmots är mycket billigare, men är trängre inuti. Ngn som har erfarenhet av dessa två? Sedan en fråga till - ngn hade sagt att Black Diamonds gula färg attraherar mycket mygg....kan det stämma?:-

MVH Erik

Helsports Jostedal 3 är på gränsen till för trångt för 3 personer. Det funkar men kan bli lite väl mysigt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips