Behövs kommentarer?

Jag ser det som att det är bra för personalen att träna "på riktigt".

Vill man däremot störa sig på rejält resursslöseri: gå in till närmsta vårdcentral/akutmottagning. Där sitter tusentals mammor och kräver hjälp till en snorig unge med lite feber, där har någon ont i ett finger och går till akuten. Osv, osv. Jag vill påstå att vi är ett land fullt av hypokondriker och söndercurlade idioter. Om sen någon av dessa ibland tar sig en tur till fjällen får vi väl acceptera :)


Surgubbsranten för idag avklarad.

Klockren och sammanfattande kommentar för hela tråden. Tack för dagens leende! :)
 

avslutad210712

Gäst
Äh, skitnödiga kommentarer som vanligt på utsidan i denna penisjämförelse om vem som är den mest erfarna och rutinerad fjällmänniskan.

Med lite ösmjukhet så kan nog de flesta av oss som spenderat tid utomhus erkänna att vi någon gång varit på väg mot en nödsituation av något slag genom lite dumma beslut och otur. Sen har det ändå rett ut sig tillslut för medparten av oss.

Till TS, ripjägaren, vad ska vi diskutera förresten i denna tråd? Något måste du väl ha tänkt dig när du bemödade dig att starta den?

Tala om att vara skitnöRdig.

Hela j*vla tiden läser vi på utsidan om människor som skall göra en sak en viss tid. De blir avrådda på utsidan att det är inte lämpligt "men det är den enda tiden de kan så de skall göra det ändå"

De flesta av oss har rett ut situationen därför att vi har kunskap och möjlighet att använda den kunskapen.

Jag har varit upp ett antal gånger och är förvånad varenda gång vilka risker folk tar. Brist på kunskap, brist på kunskap, brist på allt. Men vi andra betalar för deras räddning. Så visst. Slutet av juni är den allra bästa tiden att gå upp på Kebnekaise utan någon som helst fjällvana. Eller hur.
 
Räddnings- och sjukvårdskunniga som hade tillgång till hela bilden gjorde alltså en professionell bedömning och fattade ett troligen lika professionellt grundat beslut. Jag tycker det är rätt onödigt att ha åsikter i frågan utan att veta ens bråkdelen av vad de visste när de tryckte på "action"-knappen.

andy69, jag få inte riktigt ihop det, när du som tycker det är tramsigt att varna en oerfaren frilufsare för matlagning i tältabsid och inte visar minsta tveksamhet över en deklarerat oerfaren trådstartares planer att gå Kebnekaise t o r som dagstur med en tioåring, samtidigt tycker det är resursslöseri med utryckningsinsats orsakad av någons... oerfarenhet.
Vilket vi alltså inte ens vet varit fallet.

För att få lite perspektiv på det hela:

Mina gamla vänner i TOPR, den fina ideellt grundade räddningstjänsten i Tatra, rycker av princip alltid ut, vid behov med sin helikopter. De är kloka och erfarna nog att inse, att det i realtid är svårt att dra den sortens"moraliska" gränser vissa i tråden är inne på, och att det är bättre med en utryckning för mycket än en för litet. Och då ska ni veta, att polackernas friluftsvana och "fjällvett" långtifrån når upp till svenskarnas i genomsnittsbefolkningen, men lik förbaskat vill många tillbringa sin semester i bergen utan att veta vad de ger sig in på.

Så TOPR får väldigt ofta ge sig ut efter folk som inte haft med en tillstymmelse till acceptabel utrustning eller ens ok skor, ovana barn på skolutflykt som stukat foten, fått ont i magen eller aldrig sett höga berg förr och "fastnat" inför något stup, tanter i sandaletter och tonårskillar med odödlighetssyndrom, som naturligtvis inte haft med pannlampa när de insett att de inte hinner ner före mörkrets inbrott.
De kommentarer jag hört räddningskillarna/tjejerna undslippa sig internt i sådana lägen lämpar sig inte för tryck, men att skälla ut eller moralisera över dem de undsätter finns inte på kartan.

Räddningstjänsten är gratis för alla, polacker som utlänningar, och finansieras av dels skattemedel, dels frivilliga donationer.


Bra skrivet. Håller med dig :)
 

avslutad210712

Gäst
"Better safe than sorry" gäller oftast när en bedömning görs.

Ska hjälpa dig att få ihop det lite Joanna.
Det jag reagerade i den "matlagningstråden" är den enorma röda flaggan det oftast viftas med, även i andra trådar rörande ämnet. Att man ska i största möjliga mån undvika att laga mat i absiden för du kan snudd på döden dö, så är tonen, aningen överdriven. Och jag sa att det är ingen fara så länge du ventilerar, speciellt med ett gaskök!

Tydligen någon annan tråd. Lagar ofta min mat i absiden och lever fortfarande. Lite hjärndöd. Lite sarkastisk. Men lever gör jag till förtret för de som hatar mig. Speciellt på utsidan.
 

avslutad210712

Gäst
Räddnings- och sjukvårdskunniga som hade tillgång till hela bilden gjorde alltså en professionell bedömning och fattade ett troligen lika professionellt grundat beslut. Jag tycker det är rätt onödigt att ha åsikter i frågan utan att veta ens bråkdelen av vad de visste när de tryckte på "action"-knappen.

andy69, jag få inte riktigt ihop det, när du som tycker det är tramsigt att varna en oerfaren frilufsare för matlagning i tältabsid och inte visar minsta tveksamhet över en deklarerat oerfaren trådstartares planer att gå Kebnekaise t o r som dagstur med en tioåring, samtidigt tycker det är resursslöseri med utryckningsinsats orsakad av någons... oerfarenhet.
Vilket vi alltså inte ens vet varit fallet.

För att få lite perspektiv på det hela:

Mina gamla vänner i TOPR, den fina ideellt grundade räddningstjänsten i Tatra, rycker av princip alltid ut, vid behov med sin helikopter. De är kloka och erfarna nog att inse, att det i realtid är svårt att dra den sortens"moraliska" gränser vissa i tråden är inne på, och att det är bättre med en utryckning för mycket än en för litet. Och då ska ni veta, att polackernas friluftsvana och "fjällvett" långtifrån når upp till svenskarnas i genomsnittsbefolkningen, men lik förbaskat vill många tillbringa sin semester i bergen utan att veta vad de ger sig in på.

Så TOPR får väldigt ofta ge sig ut efter folk som inte haft med en tillstymmelse till acceptabel utrustning eller ens ok skor, ovana barn på skolutflykt som stukat foten, fått ont i magen eller aldrig sett höga berg förr och "fastnat" inför något stup, tanter i sandaletter och tonårskillar med odödlighetssyndrom, som naturligtvis inte haft med pannlampa när de insett att de inte hinner ner före mörkrets inbrott.
De kommentarer jag hört räddningskillarna/tjejerna undslippa sig internt i sådana lägen lämpar sig inte för tryck, men att skälla ut eller moralisera över dem de undsätter finns inte på kartan.

Räddningstjänsten är gratis för alla, polacker som utlänningar, och finansieras av dels skattemedel, dels frivilliga donationer.

Då kan ju dina vänner i TOPR rädda dem med sina frivilliga medel så slipper vi andra göra det via skattsedeln.
 
Då kan ju dina vänner i TOPR rädda dem med sina frivilliga medel så slipper vi andra göra det via skattsedeln.
Jag har tydligen varit kass på att få fram poängen med mitt exempel. Polen är mycket fattigare än Sverige. TOPR skulle inte få hållas med sin generösa inställning, om den inte befunnits lönsam i det långa loppet. Helt bortsett från att jag också anser den mer etisk.
Som tango varit inne på:
Det kan vara befogat för att förhindra att skada uppstår om det är uppenbart att skada uppstår senare om man inte helikopterräddar. Det är trots allt bättre ekonomi att helikopterrädda en frisk person än en allvarligt skadad person. (...)
TOPR startades 1907 och deras ansvarsområde besöks av mellan 1 och 1,5 miljoner människor bara under sommarsäsongen, så deras ställningstaganden bygger på minst sagt massiv erfarenhet.
 
Att det är kallt, blött, blåsigt, stenigt och halt att gå upp på Kebnekaise så här tidigt på säsongen är för mig normala omständigheter. Erfarenhet är att våga ta beslutet att vända om istället för att chansa och fortsätta mot toppen när man möter motgång.
 
Fjällräddningen som ämne tror jag mycket på utsidan funkar som en ventil att få raljera lite gentemot tilltänkta sk halmdockor

För inte tror jag väl att någon på allvar inte anser att man inte skall rädda någon som försatt sig i en olycka där de "har sig själv att skylla". Typ som att vägra hjälpa en alkis som brutit benen? Eller en tjockis som får hjärtinfarkt. Det skulle väl tyda på en fascistisk människosyn tycker jag. Det kan jag väl inte tro nån menar på allvar!

Jag väljer att tolka det mer som att man tar chansen att klaga lite i största allmänhet över vad det nu vara må; ungtuppar, "tex mex", stadsbor, eller fjantar i största allmänhet. Så måste det vara. Eller? Alltid skönt att få avreglera sig.
 
lite för många negationer blev det visst.
Här är rätt version :

"Inte tror jag väl att någon på allvar anser att man inte skall rädda någon som försatt sig i en olycka där de "har sig själv att skylla"."
 
Antingen har man en fjällräddning, som hjälper dom som behöver hjälp på bästa sätt.

Eller så skiter man i det och hjälper inte ens den professionella klättraren som har dubbel uppsättning av all tänkbar utrustning och har varit uppe på toppen 100 gånger förut. Då får alla skylla sig själva om dom inte klarar av situationen för att dom hamnade i problem.

Jag tycker att fjällräddningen får bedöma om dom ska rycka ut på den informationen dom får. Men vem ska hindra dom oerfarna som gör fel just på grund av sin okunskap. Hur ska dom någonsin bli erfarna om dom inte får gå utanför dörren?
 
Detta ÄR en ideologisk diskussion

(...) För inte tror jag väl att någon på allvar anser att man inte skall rädda någon som försatt sig i en olycka där de "har sig själv att skylla". Typ som att vägra hjälpa en alkis som brutit benen? Eller en tjockis som får hjärtinfarkt. Det skulle väl tyda på en fascistisk människosyn tycker jag. Det kan jag väl inte tro nån menar på allvar!
Jag väljer att tolka det mer som att man tar chansen att klaga lite i största allmänhet över vad det nu vara må (...)
Amen SUCK, så om inte alla människor tycker som du eller delar din människosyn så ska det viftas med fascist kortet??? Skärp dig...dina politiska/ideologiska tankar har ingenting på Utsidan att göra!
Hmm, stenbock försöker ju tvärtom låta bli att "vifta med fascistkortet" genom att välja en snällare tolkning ;))

Men tråden handlar om individens ansvar och etiska överväganden/gränsdragningar för samhällets räddnings- och hjälpinsatser, så kopplingen till människosyn och värdesystem (eller om du så vill "politiska/ideologiska" ställningstaganden) går knappast att separera från diskussionen.

Jag har själv klätt det i andra ord, men är den som i så fall "viftat med fascitkortet" betydligt mer bestämt än stenblock - och det står jag för:
(...) jag anser den /TOPR:s generösa hållning/ mer etisk. (...)
...och visst har detta med människosyn/värdesystem/ideologi/politik att göra, samtidigt som frågan är relevant för oss frilufsare och IMHO absolut värd att diskutera på Utsidan.
Så skäll på mig i stället ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.