Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar.

Jag hade samma funderingar dom du denna sommar och valde då att gå från Vakkotovara norrut upp till Kebnekaise och Nikkaluokta enl Smux tidigare vägbeskrivning. Kanske lite kort sträcka för 7 dagar men jag tog det lugnt, stannade en dag extra vid Kaitumjaure o gjorde en topptur där. Jag valde denna sträcka för att få en ngt mindre välbefolkad tur och var jättenöjd. Skulle jag göra om det igen skulle jag ändå välja att avsluta på en plats med mindre folk än Kebne o Nikka för att kunna njuta av fjällugnet mer, kanske gå från norr till söder alltså!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Den här turen gick jag och min kompis Hasse nu i höstas:

Dag 1, Buss från Kiruna-Nikkaluokta
Nikkaluokta - Renvaktarstugan på Cievrralákku
Dag 2, Renvaktarstugan - Tarfala
Dag 3, fm. Toppbestigning Kaskasatjåkka (utan packning)
em. Tarfala - Guobirvággi och sjön 1193
Dag 4, Guorbirvággi - Tjäktjavagge - Sinnivággi
Dag 5, Sinnivággi - Kebnekaise Sydtopp (via Kaffedalen o Durlings-led) - Kebnekaise Fjällstation
(via västra leden och Kitteldalen)
Dag 6, Kebekaise Fjällstation - Nikkaluokta (Bussen till Kiruna)

En fin tur om man har vädrets makter med sig. Tror att man med fördel kan göra den på 7 dagar och bitvis gå något kortare sträckor. Man ska dock vara beredd på att det är mycket sten- och blockterräng, så knä och fotleder tar mycket stryk. Ska försöka ´hinna med att skriva en mer detaljerad turbeskrivning och få med några bilder också.
God tur!
//Sundsvallsbo

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips