Behöver lite råd om jacka.

Aha, med andra ord, om han drar en XL i vanliga fall så bör man köpa en XXL till honom, då är chansen större att den passar. Han är så attans lång, gubben min :)

* Arc'teryx M Alpha SL Jacket 3000:-

* Marmot M's Exum Jacket, nedsänkt till 2995:-

Nu har jag läst era svar och riktigt penetrerat dem ;)

Vad jag förstått så är båda jackorna lite dregeleffekt eller?

Har jag fattat det rätt att båda är bra jackor? Får en uppfattning att Exum är lite "varmare" och passar kanske bättre till svenskt vind och regn? På sommaren kanske lite för varm, men perfekt på höst och vinter för exempelvis vandring?

Jag stör mig på att Exum är nedsatt från 4000:-, därför får jag för mig att den är bäst för pengarna liksom, stämmer det?

TACK alla er som hjälper mig......

Aha, med andra ord, om han drar en XL i vanliga fall så bör man köpa en XXL till honom, då är chansen större att den passar. Han är så attans lång, gubben min :)

Hm, har du en lång gubbe så är det kanske precis honom som Arc'teryxarna är måttade för? De sägs i herr vara långsmala, "med mycket bröstkorg", alltså väldigt rymliga över bringan är det jag vill försöka förklara.
Mät?
http://www.arcteryx.com/sizing-charts.aspx

Arc'teryx-priser är en djungel tills man lär sig att de inte alltid är jämförbara rakt av, samma modell kan ha olika priser beroende på väven.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52281&highlight=arcteryx

Men du, stackare! Fastna inte i alltför mycket av råden. Följ din magkänsla på nån av de du tror på, det kommer att bli bra och om det mot förmodan skulle önskas annan färg/modell/storlek, så låt honom byta då. Vi som försöker ge råd får det att verka som ett projekt a la månresa... Han kommer att bli jätteglad när han öppnar paketet! Vem skulle inte???
Go for it!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack gulliga du, nu gick jag på magkänslan, beställde just en Marmot M's Exum Jacket, och passade på att även köpa en matchande Polartec Buff till honom.

Äntligen klar, hoppas jag nu valde rätt, klagar han, då ligger han riktigt risigt till ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips