Behöver lite hjälp :-)

Behöver ett större tält för 3-4pers! Har ett HB Allak som funkar mkt bra när jag är ensam el. om vi är två ;-) Men vill ha ett rymligare tält med stor absid när jag även har ett barn med ibland! Har själv tyckt att ett HB Nallo GT 4 skulle funka för mig! Tunneltält är ju lite rymligare å nån gräsplätt brukar jag alltid hitta vid mina paddelturer! Men har svårt sova när det blåser hårt å tältduken fladdrar som f-n! Är ett Keron GT 4 med den tjockare tätlduken (1800 vs 1200) mkt lugnare(tystare) vid stark blåst? Å kanske då ett vettigare val för mig? Hoppas ni som vet kan hjälpa mig så jag inte gör ett felaktigt impulsköp ;-)

/Janne

Kerlon 1200 fladdrar rejält i blåst, ja. Men det beror delvis på tältets konstruktion. Allak är det tystaste HB-tältet med 1200 jag sovit i, så där har du ett riktmärke. Nallo-varianterna tycker jag låter mer. 1800 låter knappt någonting. Sov i ett Nammatj 3 häromveckan och då blåste det iaf 10 m/s och kanske även 15 i byarna utan att det lät överhuvudtaget.

// Jocke

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Även expeditionstält med många bågar låter och fladdrar rätt rejält när det friskar i.
Öronpluggar och inställning är nog viktigare än val av tältduksvikt, bäst nytta gör att ställa tältet i halvlä....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips