Begagnad sovsäck

Köpte en begagnad dunsovsäck på second hand idag. En Helly Hansen Ajungilak Grönland i fint skick till ett fint pris.

Har sedan innan farsans gamla Helly Hansen Ajungilak Vidda som fungerat fint då jag använt den vid någon enstaka minusgrad. Skillnaden på Viddan (1,22 kg) och Grönland (1,09 kg) är 150 g. Vad tror ni det gör för temperaturen? Hur stor skillnad gör ca 150 g dun?

Tänkte tvätta säcken, känns fräschast. Tror ni den mår bra av det, trots sin ålder? Antar att den är gjord på sjuttiotalet, precis som farsans.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är bekvämast om du har en tvättmaskin med inbyggd torktumlare. Då slipper du hantera den våta säcken. Efter tvätt addera tennisbollarna, torktumla på låg värme tills säcken är torr eller maskinen stannar.
go tur

Ingen aning vad komforttemperaturen är på denna säck? Skillnaden i vikt kan även hänga på längd, bredd, materialval i tyget, och inte minst dunkvaliteten. Skulle gissa att dessa säckar har 90/10 dun (typ fillweight 600 CUIN) eller lägre, även 60/40 förekom. Min egen erfarenhet av några Ajungilak syntetsäckar jag ägt är att de var temperaturoptimister och att lägga på min +10 grader på den av Ajungilak uppgivna temperaturen var norm.
Även utförandet av sömnaden har betydelse, dvs om den är genomsydd eller ej. Skulle jag gissa av vikten på säcken som du angett och med bättre 90/10 dunkvalitet förutsatt att den inte är genomsydd så har du en sommarsäck med lägre komfort kring nollan.

Ingen aning vad komforttemperaturen är på denna säck? Skillnaden i vikt kan även hänga på längd, bredd, materialval i tyget, och inte minst dunkvaliteten. Skulle gissa att dessa säckar har 90/10 dun (typ fillweight 600 CUIN) eller lägre, även 60/40 förekom. Min egen erfarenhet av några Ajungilak syntetsäckar jag ägt är att de var temperaturoptimister och att lägga på min +10 grader på den av Ajungilak uppgivna temperaturen var norm.
Även utförandet av sömnaden har betydelse, dvs om den är genomsydd eller ej. Skulle jag gissa av vikten på säcken som du angett och med bättre 90/10 dunkvalitet förutsatt att den inte är genomsydd så har du en sommarsäck med lägre komfort kring nollan.

Materialet i de bägge är helt lika. Enda skillnaderna jag funnit är att Grönlandsäcken har något smalare kanaler och väger ca 130 g mindre (vägt med bagagevåg). Längden är densamma och så även bredden. Och bägge är genomsydda.
Viddasäcken, med troligtvis 130 g mer dun, har jag sovit i i tält vid ca 2-3 minusgrader med bra komfort. Lägre har jag inte provat.

Men tvätt och torktumling höjer förmågan på sovsäcken om jag förstått rätt. Så till sommarfjället hoppas jag att den ska duga!

I bästa fall återställer tvätt och torktumling förmågan att isolera hos säcken. Har mycket dun läckt ut och än mer vid tvättning/torktumling p g a trådhopkletning samt stygnhål, kan den aldrig bli så bra som den en gång var.
go tur

Materialet i de bägge är helt lika. Enda skillnaderna jag funnit är att Grönlandsäcken har något smalare kanaler och väger ca 130 g mindre (vägt med bagagevåg). Längden är densamma och så även bredden. Och bägge är genomsydda.
Viddasäcken, med troligtvis 130 g mer dun, har jag sovit i i tält vid ca 2-3 minusgrader med bra komfort. Lägre har jag inte provat.

Men tvätt och torktumling höjer förmågan på sovsäcken om jag förstått rätt. Så till sommarfjället hoppas jag att den ska duga!

Hej
Vill kolla om ni har kunskap om
helly hansen ajungilak sovsäck svalbard art nr 2300.
Köpte en på loppis i går för 30kr och säcken är i nyskick.

Hej
Vill kolla om ni har kunskap om
helly hansen ajungilak sovsäck svalbard art nr 2300.
Köpte en på loppis i går för 30kr och säcken är i nyskick.

Om den ser ut som på länken, så skulle jag gissa på en temperatur gräns på -5 till -7 grader. -15 enligt Ajungilaks gamla standard, vilken låg ca 10 grader under EN-standard.
https://i.ebayimg.com/00/s/NzY0WDEwMjQ=/z/uTUAAOSwCAJZYfTA/$_72.JPG

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips