Bedragare på prylmarknaden

Ok bra, men borde nog va obligatoriskt, iaf för bilar och saker som det oftast luras med.

Just bilar är ju annars omgärdade med ganska utvecklade ägarregister och kontrollmekanismer för att undvika att ofrivilligt ärva en skuld med bilen som pant.
transportstyrelsen samt car.info ger ganska mycket info. Kan kompletteras med carfax (mot avgift) och i vissa fall kan man även köpa serviceboksinfo digitalt.

Men det kräver lite av köparen och självklart kan en förslagen säljare ändå luras.

/Patrik
 
Om betalning blir ok så har du sedn varan som kanske ej är enl beskrivningen så därför Alltid bäst med affärer Öga mot öga och betalning kontant eller att de är på ditt bankkonto innan varan överlämnas som säljare.
Man tror att tex Blocket tar större ansvar än de gör det viktigaste där är att sälja tjänster och göra vinst vid problem får ändå kunden göra jobbet och ta koncekvensen av att en ev bedragare slunkit igenom blocket filtret ändå.
 
Säkerhet och användarvänlighet går sällan hand i hand...

Var och en väljer sin rimliga nivå utifårn sina preferenser

/Patrik
Ser man på datorutvecklingen från svenska stoltheten FACIT ABC80 i början av 1980-talet, PCns intrång på marknaden iom MS Win 95 i mitten av 1990-talet till MS Win 10 så har väl absolut säkerheten och användarvänligheten gått hand i hand. Idag fixar väl ett förskolebarn att starta igång en dator och bara h*n är läskunnig fixar h*n väl tom att installera ett OS.

Värre är det ju däremot med allt ifrån dagens bilar som kräver menykunskap för att ens få på vindrutetorkarna, lyse, justera AC och stolen man sitter på. Kanske inte så smart att ägna blicken till skärmen när man rusar fram i 130 km/h på svenska motorvägar eller i 230 km/h på tyska autobahn. Eller få igång nyaste spisen för att värma lite vatten!!! Och man kan vara nästintill 100% säker att går den nya "elprylen" sönder så kostar det mer att reparera den än vad det kostar att köpa en ny. :mad:

Självfallet är det upp till var och en att välja sin nivå på digitaliseringen och vad man har för krav. Själv avskyr jag smartphones och äger inte ens någon. Surfplattor kan gå an för en snabb åtkomst till internet. Men datorerna, stationära som laptops, är för mig det optimala.

För övrigt, jag har varit aktiv köpare på allt ifrån Ebay till Blocket och Tradera sedan sajterna startades och jag har faktiskt inte stött på nämnvärt många bedragare under dessa år. För övrigt har nog största problemet för min del varit att köpta objekt varit extremt dåligt packade och kommit fram trasiga. :mad:
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.