BC eller kabel?

Hej alla!

Har köpt nya turskidor och ska nu ha ny bindning. Ska jag gå för en klassisk kabelbindning eller BC manuell bindning. Vilket är bäst? Någon som har erfarenhet?

Hälsningar

Anders

kabel

Om du hade tänkt göra turer lite längre ifrån civilisationen kan jag starkt rekomendera kabelbindning då den är mycket enklare att reparera, plus att det är mycket större sannolikhet att det inte fryser i is etc. i den.
Köp en bindning som är av lite mjukare art såsom Rottefellas Riva I. Inte bindningar som verkligen är gjorda att köra tuff utförsåkning på.
BC- systemets fördelar är att det är enkelt att komma i och ur och är smidigare att åka med då det blir lite mindre motstånd i rörelsen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
har själv blivit lite tveksam till BC bindningar sedan stålbygeln som sitter i skon gick sönder i mammas skor. De var inte särskilt hårt använda. Inte så kul om det skulle hända mitt uppe på fjället.

Kabel.

Tack för tipset!

Har hittat ett ställe som har ett hyfsat sortiment med kabelbindningar så nu gäller det bara att hitta ett par sköna skor också.

Anders

Så vitt jag vet så har inte Alaska nordic norm sula utan kräver en "gammeldags" kabelbindning som går att justera i sidled.

Råttefälla før långturer!

en modern kabelbindning typ Rottefella Riva är i huvudsak gjord før piståkning och blir aningen trøg att gå längre sträckor med. Motståndet att lyfta hälen tycker jag blir før stort med en sådan. Nackdelen med rottefella är att hålen i skon blir større (de som ska passa med bindningens piggar) och det gjør att skon glappar efter några års användning.

Vet någon om det säljs färdiga metalhyllsor att trycka i telemarkskängorna när hålen blivit før stora?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips