batterisparläge garmin ?

Köpte nya 2500 mA GP batterier och provade om jag kunde ha min 76CS igång ett dygn (stående i fönstret), det kunde jag inte.
Lite besviken, tror manualen säger nåt 30 timmar.
Skall prova "batterisparläge" men vad innebär det, försvinner vissa funktioner och hur många extra % batteritid får man ?

Pära

Tänk på att helt nya laddningsbara batterier inte ger max kapacitet, för att göra detta så brukar de behöva laddas och brukas i ca 5-10 cykler.

Jag skulle tro att du nog bör komma bra nära Garmins uppgift på 30 timmar, om batterierna är i full form och att förhållandena är goda då den står där i fönstret. Alltså att sikten mot himlen är fri och täcker ett stort område, att satteliterna håller en gynnsam geometri m.m.

Ju mindre GPS:ens processor m.m. behöver jobba ju mindre ström drar den totalt sett.

Personligen så tycker jag att min 60CS är imponerande energisnål, då den kan gå för fullt med displaybelysning och spårlogg samt navigering med autorutt i en hel natt på ett par 2300-batterier utan att vara vara helt tom.

MVH Tony

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Batterisparläge innebär att din position inte alltid uppdateras varje sekund. Mottagaren ställs i "paus" några sekunder mellan mätningarna. Utanpå syns ingen skillnad, för mottagaren interpolerar mellan mätningarna, och "låtsas" att den får ny information varje sekund.

Dessutom lyfts maskvinkeln för satelliterna en bit, så den slutar att öda energislukande processorcykler på att försöka låsa på satelliter som står bakom trädtopparna.

Den enda funktion som försvinner är annars möjligheten att använda Egnos, då de data som sänds där bygger på mottagning varje sekund.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips