Batteribyte McMurdo fastfind 210 PLB

2015 bytte jag batteri hos denna firma för 800kr. Nu kostar det 2500kr !!!!!!!!!!!! Hutlöst vansinne! Kan jag göra det någon annanstans?
 
Det är såklart rena rånet. Skulle aldrig köpa någon liten skitpryl som kräver 2k kostnad i service för att byta en batterijävel efter några år. Alla vettiga prylar laddar man själv, eller petar in nya AAA. Annars får de va.
 
ja batteribyte kostade bara några hundra för många år sen men nu verkar det krazy. min vän har en och blev helt chockad nu när det var dags för batteribyte.
jag har en inreach mini som plötsligt inte längre känns så dyr.
 
Kolla min tråd om batteribytet. Jag bytte själv på min PLB fast av annat märke. Kolla med Batterilagret.
 
Det är såklart rena rånet. Skulle aldrig köpa någon liten skitpryl som kräver 2k kostnad i service för att byta en batterijävel efter några år. Alla vettiga prylar laddar man själv, eller petar in nya AAA. Annars får de va.

Fast en PLB är ju en väldigt nischad produkt.
Det är en nödsändare som när olyckan är framme garanterat ska fungera.
Det är något som ska ligga i fickan och förmodligen aldrig användas. Tror inte det funkar så bra med AA-batterier, eller att lita på att användarna kontrollerar och byter batterierna månadsvis...

Batteriet håller i 5-7 år, och när du skickar in den för batteribyte så ingår också diagnos och funktionstest, så att du kan lita på att den fungerar.

Man kan ju tycka att det är ett överpris (vilket det nog är) i och med att det motsvarar ungefär halva nypriset*, men produkten i sig åldras inte och presterar inte sämre än en ny så det blir ju ändå en besparing att byta batteri.
Man får se en PLB som en löpande kostnad.
Ett abonnemang på en satellitsändare typ inreach kostar ju allt mellan 50-500kr/månad. Månadskostnaden på en PLB med 5-7 års batteritid och en byteskostnad på 3000kr blir 35-50kr/månad.

*(Tror det kostade 2000kr innan covid drog igång och nu är det 3000 kr. En ny PLB kostar närmare 5000kr).


Du kan som privatperson såklart byta batteri själv i den om du vill och litar på att du vet vad du gör.
 
Tycker inte det är någon större skillnad jmfrt med en mobiltelefon. Men pga liten marknad och nichad produkt så tar dom ut våldsamma överpriser, och designar den så att den måste in på service.
 
Tycker inte det är någon större skillnad jmfrt med en mobiltelefon. Men pga liten marknad och nichad produkt så tar dom ut våldsamma överpriser, och designar den så att den måste in på service.

Kan ju vara så att den faktiskt trycktestas för vattentäthet osv och det kostar lite mer, både maskin och arbetstid

/Patrik
 
Jag har en ACR ResQlink+ så har ingen erfarenhet av just McMurdo Fastfind, men skillnaden kan inte vara stor. När var dags för mig att byta batteri förra året i min PLB gick jag efter tips här på Utsidan in på Batterilagret i Eskilstuna. De hade kompetens och utrustning att punktsvetsa i Litiumbatterier så de byggde snabbt ihop ett nytt pack av exakt samma batterier (fabrikat och typ) som satt som original i min PLB. Kontakten till kretskortet var av en annan modell än den de hade i lager, så de återanvände helt enkelt kablar+kontakten från mitt gamla batteripack till det nya. PLB'n har ju inbyggda testfunktioner både för GPS och intern funktion, så inget problem att funktionstesta efter batteribytet. Pris för bytet var ca 200kr om jag minns rätt.
Jag hade innan bytet även kollat med sk auktoriserade verkstäder, men efter offerter på kring 2000kr (+frakt) tyckte jag priset var orimligt. När jag konfronterade en av verkstäderna om priset var deras svar helt enkelt att priset var satt efter det värde de tyckte de levererade till kunden, inte alls mht deras kostnader, så helt klart med 90% marginal är detta en rejält lönsam affär.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.