Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Barnvänlig vandring
- Trådstartare winklerr
- Start datum
Hej
Oj... Många frågor som behöver svar så att det blir lättare att tipsa...
Fjäll eller låglandsled?
Tält eller stuga?
Ekonomi?
Hur länge?
Utevana på dig och barnen?
Hur långt orkar ni åka?
När på året?
Många här kan bidra med en massa info med lite mera bakgrund. För att kasta ut mig några områden: Jämtlandstriangeln, Sörmlandsleden, Sälen, Kungsleden, Bruksleden, Grövelsjön...
Oj... Många frågor som behöver svar så att det blir lättare att tipsa...
Fjäll eller låglandsled?
Tält eller stuga?
Ekonomi?
Hur länge?
Utevana på dig och barnen?
Hur långt orkar ni åka?
När på året?
Många här kan bidra med en massa info med lite mera bakgrund. För att kasta ut mig några områden: Jämtlandstriangeln, Sörmlandsleden, Sälen, Kungsleden, Bruksleden, Grövelsjön...
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Sträcka 9 är ju rätt tuff, med rejält kuperad terräng. Dock hänger det ju rep som man kan (och bör) använda och jag vet att mitt 8-åriga själv fullkomligt hade älskat den delen av leden... 
Edit: Bilder från etapp 6 till 9:
http://www.pannarran.se/bohusleden2013
Edit: Bilder från etapp 6 till 9:
http://www.pannarran.se/bohusleden2013
Senast ändrad:
Et sikkerstikk er å gå en hytte-til-hytte tur i Norge, gjerne de populære rutene son Besseggen, Rondane, eller rundt Finse. Sekken blir lett, maten er god, det er andre unger der som de kan leke/spille med og det er godteri å få kjøpt. Det koster en del, men det får du tåle.
I Sverige er det bare Sylane jeg vet om som egner seg like godt, og prisene er faktisk høyere enn i Norge. Jeg har ikke gått der, og vet ikke om det er vanlig med barn på hyttene der. I Norge har det alltid vært unger i alderen åtte til ti år de ganger vi har gått. God tur!
I Sverige er det bare Sylane jeg vet om som egner seg like godt, og prisene er faktisk høyere enn i Norge. Jeg har ikke gått der, og vet ikke om det er vanlig med barn på hyttene der. I Norge har det alltid vært unger i alderen åtte til ti år de ganger vi har gått. God tur!
Bara ett par allmänna tips/åsikter som kanske är uppenbara, eller kanske inte. Jag har själv två grabbar i 6-8års-åldern. Starta enkelt och gör det roligt för barnen.
Barn skall inte bära så hemskt många kilo, tänk 5-10% av deras kroppsvikt.
Låt dem leka sig framåt i terrängen, eller ge dem olika uppdrag så att de har nåt att göra utöver att bara gå. Öva på att slå upp tältet hemma och försök låta dem sköta detta (balanseras med risken för att stänger går sönder). Så länge de inte blir uttråkade så brukar själva vandrandet inte vara nåt problem.
Börja inte med en veckolång vandring, det kommer med stor sannolikhet vara för mycket för 8-åringar, och kanske även för dig eftersom det är du som bär i stort sett all packning (läs mat) för hela gänget.
Har ni gjort dagsutflykter så du vet att de äter den mat du planerar för?
Hoppas mina tankar kan vara till nytta. I slutänden känner du dina barn bäst, men grundtipset är att ge dem en rolig upplevelse, inte en tuff strapats, åtminstone om du vill göra detta fler än en gång.
EDIT: Oh, sorry. Missade att du primärt frågade om VART ni skulle gå. Oavsett vart ni hamnar, försök planera så att ni har lätta "outs", d.v.s. utan större problem kan avbryta om ni behöver det.
Barn skall inte bära så hemskt många kilo, tänk 5-10% av deras kroppsvikt.
Låt dem leka sig framåt i terrängen, eller ge dem olika uppdrag så att de har nåt att göra utöver att bara gå. Öva på att slå upp tältet hemma och försök låta dem sköta detta (balanseras med risken för att stänger går sönder). Så länge de inte blir uttråkade så brukar själva vandrandet inte vara nåt problem.
Börja inte med en veckolång vandring, det kommer med stor sannolikhet vara för mycket för 8-åringar, och kanske även för dig eftersom det är du som bär i stort sett all packning (läs mat) för hela gänget.
Har ni gjort dagsutflykter så du vet att de äter den mat du planerar för?
Hoppas mina tankar kan vara till nytta. I slutänden känner du dina barn bäst, men grundtipset är att ge dem en rolig upplevelse, inte en tuff strapats, åtminstone om du vill göra detta fler än en gång.
EDIT: Oh, sorry. Missade att du primärt frågade om VART ni skulle gå. Oavsett vart ni hamnar, försök planera så att ni har lätta "outs", d.v.s. utan större problem kan avbryta om ni behöver det.
Soteleden i Sotenäs kommun erbjuder lite större omväxling än Bohusleden, tycker jag.
Går sällan så långt från bebyggelse heller.
http://www.vastsverige.com/sv/sotenas/products/48897/Soteleden-vandringsled-i-Sotenas-kommun/
Går sällan så långt från bebyggelse heller.
http://www.vastsverige.com/sv/sotenas/products/48897/Soteleden-vandringsled-i-Sotenas-kommun/
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 0
- Visningar
- 676
- Svar
- 39
- Visningar