Barnvänlig vandring i Norge

Någon som vandrat i Norge som nybörjare? Vi är en vuxen, en 5-åring och en 11-åring. Totala nybörjare!
Vi går helst en märk led (ska finnas) och kommer bo fast i en stuga - eller på en fjällstation och bara ta dagsturer. (Frukost/sen middag i stugan, så ingen riktig matlagning.)

Jättekul om det finns chans att se ren! (rävarna för skygga antar jag).

Det måste gå tå/buss dit vi ska.


/Marie
 
Allmänna kommunikationer kan vara ett problem. Det allra mest tillgängliga kommunikationsmässigt är nog någon av stationerna längs Bergensbanen, men där finns bara vildren, och dem ser man knappast!

http://ut.no/

Är en bra startpunkt, på den digitala turkartan där kan man söka leder, och bland turförslagen kan man specificera vilken typ av tur man letar efter
 
Det går bussar från Oslo till Jotunheimen. 5 timmar. Man kan ta båtarna på Gjende och Bygdin in till flera stationer där man kan gå dagsturer. I Glitterheim har dnt barnvecka på sommaren med anpassade dagsturer. Man kan låna cyklar vid parkgränsen. En variant för 11-åringen är att gå Besseggen med en förälder. En svindlande vandring mellan Mermurubu och Gjendesheim. 50000 går den varje år. Såg någon femåring som gick, men det var nog ett vant utebarn och vana föräldrar. Min son var sju och turen tog sina modiga 13 timmar med mycket lek. I Lom ligger Nissegården med klätterpark, via Ferrata och vattenruchkanor.

God tur.
 
Vangsmjösi är en tänkbar startpunkt och basplats. Valdres är vackert och dalen upp m söder är en fin dagstur.
Vangsmjösi sjön har leder omkring sig upp till Bygdin och runt om sjön.
 
Tack! : )

Vangsmjösi - svårt att hitta info på google om det, hittar varken på norska eller svenska :(
Vad finns det för boende där? Var hittar jag info?

Jag har vart mkt i Valdres men endast för att bo hytte och åka utför, så vi såg väl 3 alpincenter och berg, sjöarna på väg till från bara... Minns inte att det var någon utsikt direkt, kände mig mer emellan stora berg, i en dal (i alla fall bilvägen från hytta till alpincenter)
 
Tack tack!

Jag har bilat upp till Sogn & Fjodarne, runt Lustrafjorden till Urnes (Norges äldsta stavkyrka) och bott i stuga där men mitt ex var rätt lat. Vi såg massor, hjälp va vackert med alla fjäll och fjordar... Jag promenerade kortare tur ensam, i skog, längs fjorden och vi gick upp till ett vattenfall (sedan orkade han inte mer haha ) Hade gärna gått på glaciären! (inte nu med barn dock ; )

Blir tåget fr Oslo och sedan buss, tror jag. Gillar tåg : )

Ja alltså, jag åker ensam med barnen, så vi lämnar nog inte 5-åringen själv... ; )

Vi är alla nybörjare. Går vanliga dagsturer, vet inte kanske 5 timmar t/r (har aldrig provat så..) Beror väl lite på vad vi ser på vägen! Kanske är det en underbart vacker fjord, soligt och vackert och då fikar vi längre, kanske blir barna "betagna" av något på vägen, jättesvårt att sia om tid men helt vanlig nybörjar-dagstur ;D

Tittat på dnt barnturer ganska nyss (fast inte samma ställe) det var dock för dyra. Kikar nu på Glitterheim - det är 3 mils vandring (grusväg) från bussen dit, så det funkar inte. ..och från 7 år.

Det måste var lätt att ta sig till vår "bas", vi sover på samma ställe (har inte fått info hur långt (om) vi måste gå till Geiterygghytta, internet funkar dåligt där, sega på att svara... annars kan de hämta oss)

Lom låter kul, fast hade behövt vara mkt nära oss då. Vi kommer var på fjället tors-sön (el mån) i september.

Går bussen till Gjende och Bygdin? Tar gärna förslag på en fjällstation nära båten, om du har någon i minnet ; )

Tar gärna emot fler tips!!!


/Marie
 
Det går bussar från Oslo till Jotunheimen. 5 timmar. Man kan ta båtarna på Gjende och Bygdin in till flera stationer där man kan gå dagsturer. I Glitterheim har dnt barnvecka på sommaren med anpassade dagsturer. Man kan låna cyklar vid parkgränsen. En variant för 11-åringen är att gå Besseggen med en förälder. En svindlande vandring mellan Mermurubu och Gjendesheim. 50000 går den varje år. Såg någon femåring som gick, men det var nog ett vant utebarn och vana föräldrar. Min son var sju och turen tog sina modiga 13 timmar med mycket lek. I Lom ligger Nissegården med klätterpark, via Ferrata och vattenruchkanor.

God tur.

Skulle just skriva att det som norrmän ser som lätt vandring känns för en svensk nybörjare ofta som en strapats. Vi har bara gått Besseggen en gång och då var det så kallt där uppe att allt var en isbana (mitt i sommaren). Det var en mardröm att gå och krypa upp på eggen även för två vuxna. Vid fint väder kan samma vandring vara fantastisk tror jag, men inget för höjdrädda! Om ni tar barn upp där så kolla vädret noga.
 
Tack tack! Ska kolla upp!

Tack och tack för "varningen" ; ) Vi är som sagt nybörjare så vi ska varken gå långt eller svårt, lillkillen är ju bara 5 år.
Om det blir Jotunheimen så står det att Hulderstigen är lätt (och kort) vandring.

Lutar mer åt Geiterygghytta eller Finsehytta som vår bas och lätta utflykter därifrån. Kanske är för långt bort från vackra fjordar - men det kommer kanske nästa gång! Ensam vuxen och oerfaren så tar jag inga chanser. Is gissar jag att vi slipper men kan ju komma snö...


/Marie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kaskelotta Kortare barnvänlig vandring i Chamonix-dalen? Barn och friluftsliv 1
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
helmutlotti Orsa Finnmark - Barnvänlig Stuga Barn och friluftsliv 3
vilda Barnvänlig stugvärdsmat Barn och friluftsliv 5
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
dalekant Fråga om vandring i Kebnekaisefjällen Barn och friluftsliv 9
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Askel kort vandring omkring Växjö Barn och friluftsliv 3
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
gusbo Säkra barn i samband lätt exponerad vandring i alperna Barn och friluftsliv 10
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
goinghiking Vandring Österrike/Italien? Barn och friluftsliv 9
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
Jessjalle Jotunheimen med ettåring? Barn och friluftsliv 4
Tomdan Vandring/camping med barn Barn och friluftsliv 2
BillyLindqvist Barn och vandring Barn och friluftsliv 7
eoinnethercott Vandring på Kungsleden med småbarn? Barn och friluftsliv 7
jel_1976 Vandring i Idre/Grövelsjön Barn och friluftsliv 1
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
Sytze Vem följer med att köpa fjellpulken i Norge? Barn och friluftsliv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.