Barn och kartor

Jag har en son som är fyra år. Jag hade tänk att börja lära han att lära använda karta och kompass. Frågan är hur man ska börja. Ska man börja med hemmaritade kartor och gömma lite ”skatter i skogen” eller ska man använda ”riktiga” kartor så de inte lär sig fel från början? Är det för tidigt att börja?
Råd, tips och synpunkter tas tacksamt emot.
Magnus

hemmaritade kan nog vara bra!
börja med att rita en karta över huset/lägenheten, sen trädgården och sen vidare ut i skogen.

försök att hitta kartor med en mindre skala, typ att kan kopierar upp den, en karta kan nog se lite plottrig ut i en 4årings ögon

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kul med karta och kompass

Bra ide att köra igång så tidigt som möjligt. Om jag inte minns fel har jag sett ngn stans att man före eller kring 10 har som bäst förutsättningar att ta till sig detta. Tror att sastningen i lågstadiet på OL kommer sig av detta. Själv har jag många gånger förundrats över mina barns förmåga att använda kartan och kan inte komma till ngn annan slutsats än att det beror på att de alltid fått en egen karta med sig när vi varit ute eller till fjälls. Jag har aldrig krävt att de skulle sköta orienteringen men genom mina frågor har jag förstått att de också hållit koll på läget och kunnat delta i vägvalsdiskussionerna.

Go tur!
Torkel Nilsson

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips