Barn i kanot

Hejsan

Har en liten flicka som i sommar kommer att vara ca 10 månader. Vi har tänkt att hon skall få följa med på våra friluftsaktiviteter. Vandring och cykling bör gå utan några större problem men jag har en svärfar med fru som vill att vi skall följa med och paddla (kajak) vilket låter jätteroligt. Jag har bara provat att paddla en gång men sambon har varit ute ett par gånger. jag själv känner mig inte speciellt säker på sjön men paddling inomskärs bör jag kunna fixa. Hur skall vi göra med lillflickan. Skall vi försöka "vänja in henne" i en kanot eller skall vi ta med henne och låta det bära eller brista på en gång. Problemet är att vi inte har någon kajak själva, och hyra en för varje försök låter lite omständligt. Skall man börja med en dubbelkajak? Hur sitter barnet fast, och skall det verkligen sitta fast?

Alla är medvetna att turen måste ske på hennes villkor om så etapperna bara blir 500 meter per gång. Det skulle i alla fall vara kul och intressant att höra hur Ni har gjort.

Tacksam för många svar! // Jenny
 
Barn i kanot = bara kul!

Hej
Har iofs mest haft barnen med i kanadensare men har provat på kajak med gott resultat. Kanadensaren har annars en tillräckligt hög kant för att barnet både skall få stöd och kunna luta sig samtidigt som de står säkert. Och så kan alltid akterpaddlaren grabba tag i barnet OM det börjar hända saker. Paddlar man kajak rekommenderar jag en K2 Albatross ed med stor lastlucka i mitten om man är två vuxna. Vill man så kan man bygga en extra sarg av PVC-rör runt om för bättre stänkskydd och lite för barnet att hålla sig i.
Tror att det finns någon artikel i något UTE nummer om kapten Kajsa som 2-4 år gammal hade paddlat igenom halva Stockholms skärgård...

Turerna kan faktiskt bli ganska långa ändå för det finns mycket att kika på och barnet somnar ofta bort en stund om det blir trött. Däremot skall man alltid vara försiktig vid landstigning - och strandlek. Det är lätt att hamna på hala klippor.

Och så länge det är varmt är det väl ok om barnet blir lite blött - om inte annat så blir det en lärdom. Men passande flytväst, solskydd, lättillgängliga regnkläder och mutor (mat) är måsten att ha tillgängliga.

Argaladei gör sedan flera år vårpaddlingar med barn - dock något äldre... Se under http://www.argaladei.nu/?sida=utfarder. Kanske något att hänga med på?

Lycka till och ha kul!

Vänligen/Dag
(Pappa till två numera 6 och 9 åriga söner)
 
Barn i kajak

Det är förstås bra om man har en kajaktvåa med stor lastlucka i mitten, där barnet kan sitta. Vi har märkt att barnet också kan sitta i samma sittbrunn framför någondera föräldern. Vi börjande paddla tillsammans då vår äldre dotter var 6 månader gammal. Allting gick bra och hon höll sig lugn och somnade då hon blev trött. PÅ detta sätt var hon med på alla paddlingsturer ända tills hon blev 3-4 år gammal.Givetsvis kan man inte använda vanligt kapell utan måste vara utan eller sy ett nytt. Paddlingstekniken måste litet justeras, så att man inte slår paddeln i huvudet på barnet.
Senare då barnen var två satt de i samma sittbrunn. De gick några år men då det blev för mycket bråk, måste de få sitta i sin egen sittbrunn. Nu när de är nästan vuxna tycker de fortfarande om att vara med på kanotturer, men nu paddlar de själv.
 
Jag och mitt ex har paddlat med våra två döttrar och det gick jättebra.
Tjejerna var 4 och 1,5 vid det tillfället och de hade fullt upp med att titta på saker som flöt förbi eller försöka fånga näckrosor.
Den yngsta somnade när hon ville så etapperna kunde bli långa som tidigare har sagts.
Min yngsta dotter satt fram hos mitt ex och de hade en tamp mellan dem. Den äldsta satt hos mig därbak.

Självklart hade vi allihopa flytvästar på oss.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.