Barn i fjordlandskapet

Hej,
jag och familjen tänkte besöka det norska fjordlandskapet i sommar.
Vi skulle behöva lite tips på lämpliga/trevliga aktiviteter för barn i 6-7årsåldern. Vi är sugna på kortare vandringar/toppturer. Om det är någon som har tips på någon trevlig camping i området vore det kanon!

Hej!

Det norska fjordlandskapet är lite oprecist :) För mig sträcker det sig ungefär från Stavanger till Kirkenes :) Om ni preciserar er kanske ni får fler svar :)

//Martin

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Ok, tack...

Tackar för tipset, vi har främst tittat på Stavangerregionen och Hardangervidda, så jag skulle vara glad om någon kan tipsa om trevliga aktiviteter med 6-7 åriga barn där. Men jag vidhåller nog ändå min fråga om tips i hela regionen om det är någon som har några särskilt bra tips :)

Några tips kring Stavanger:

1. Preikestolen, helt fantastisk utsikt över Lysefjorden, med ett stup på 600 m. Ca 1½ timme att gå från parkeringen på lättgången stig. http://no.wikipedia.org/wiki/Preikestolen

2. Lysefjorden generellt, det går båtturer in i fjorden och där finns förutom Preikestolen även Kjerag där det är ett 1000 m stup ner i fjorden (fast den är bökigare att ta sig till till fots). Har man tur så är det några basehoppare som hoppar fallskärm när man passerar.

3. Oljemuseet inne i Stavanger, ett typiskt "känna och klämma"-museum som även borde locka den yngre generationen.

//Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips