Baka bröd

Vi skall snart iväg och skida en vecka i tält. Varje gång så suckar man över att det inte finns gott bröd som håller att packas i ryggsäck. Är det någon som har tips på hembakat som fungerar, kanske typ tyskt eller danskt rågbröd?



/Andreas
 
ekis; sa:
Vi skall snart iväg och skida en vecka i tält. Varje gång så suckar man över att det inte finns gott bröd som håller att packas i ryggsäck. Är det någon som har tips på hembakat som fungerar, kanske typ tyskt eller danskt rågbröd?



/Andreas
Fazer har ett bröd som heter efterugnslimpa, det håller jäkligt bra, gott är det också
 
Packsäkert bröd

Finskt rågbröd kan man hitta i välsorterade livsmedelsaffärer. Storfavoriten är Oulainen:s "Reissumies". Tål att ligga i vilken ryggsäcksficka som helst. Dessutom kan man torka det innan avfärd så har man ett originellt "knäckebröd", som står emot pansarvärnseld upp till 15 minuter.
 
Fler fazerbröd

Fazer har också ett bröd som heter potatislimpa, som är min favorit. Den väger 800 g, är skuren i tunna skivor, som håller sig hela i ryggsäcken, smular inte. Har nyss packat ned dom skivor jag behöver för en tur i Kebnekaisefjällen.
\C
 
Rågkusar och cowboybröd

Fazer's rågkusar är min favoriter. Långsamma kolhydrater som man klarar sig länge på. Tål omild behandling. Jag har inte prövat pansarvärnseld men de har hållit ihop i fickan under klätterturer vilket är ok för min del.
Tok-färskt bröd när man är ute är inte helt fel heller. Då slipper man bry sig om hållbarheten. Cowboybröd:
5 dl vetemjöl
1/2 msk bakpulver
1 tsk salt
1 1/2 dl vatten
Blanda ihop och stek på uteköket i lagom stora,platta bitar med olja.

/Lars
 
Re: Packsäkert bröd

joakimr; sa:
Finskt rågbröd kan man hitta i välsorterade livsmedelsaffärer. Storfavoriten är Oulainen:s "Reissumies". Tål att ligga i vilken ryggsäcksficka som helst. Dessutom kan man torka det innan avfärd så har man ett originellt "knäckebröd", som står emot pansarvärnseld upp till 15 minuter.

Och det går nog också att laga sulorna på kängorna med det.
 
Här kommer några recept. Dels ett på tunnbröd som har den fördelen att det inte gärna kan plattas ihop mer... Sen är det ett bröd som blir rätt kompakt - men det är klart - det tål forfarande inte att hamna längst ner i packningen...

Tips på hårt bröd som inte tar så stor plats är Finn Crisp!

Stompa (tunnbröd)
5 dl filmjölk
1½ dl sirap
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
2 tsk fänkål
2 tsk anis
1½ liter rågsikt

Blanda allt och kavla ut tunna kakor som gräddas i TORR stekpanna (använder man fett så fastnar de lättare)

Kavring
6 dl vetemjöl
9 dl fint rågmjöl
2 dl mörk sirap
20 g rumstemp margarin
/Lägg detta i en bunke.
50 g jäst för söta degar
/smula ner i bunken
5 dl mjölk
/värm till 38 grader och häll ner i bunken
Knåda degen långsamt i ca 15 min (20 min för hand). Låt degen via under bakduk 60 min.

Dela degen i två bitar och lägg dem i varsin form (1,5 l). Låt jäsa under bakduk 60 min.

Stick hål i de jästa degämnena med sticka eller kniv. Sätt in formarna i ugn med 250 garder. Vrid direkt ner temp till 180 grader. Grädda bröden i 60 in. Brödet smakar bäst dagen därpå.
 
PÅSBRÖD är så enkelt!!

ekis; sa:
Vi skall snart iväg och skida en vecka i tält. Varje gång så suckar man över att det inte finns gott bröd som håller att packas i ryggsäck. Är det någon som har tips på hembakat som fungerar, kanske typ tyskt eller danskt rågbröd?



/Andreas

Skida i tält? Stort tält... Nej, förlåt mitt dåliga skämt. Jag har ett enkelt recept på fältbak:

PÅSBRÖD

1 tsk bakpulver
4 dl mjöl
1 1/2 dl vatten
salt
olja
ev. timjan
ev. vitlökspulver
ev.fänkål el dyl brödkrydda - efter tycke och smak

Ta en stadig fryspåse, blanda torringredienserna. Gör gärna detta hemma så har du ett färdigt brödmix för fältbruk.
Vid baket: Tillsätt vatten + olja och knåda påsen i ca 5 min. Degen ska vara kletig. Ta upp ett hörn på påsen och spritsa ut brödet i varm stekpanna med lite olja. Blöt händerna och forma hyfsat tunna brödkakor. Stek på båda sidor på väldigt låg värme tills brödet är gyllenbrunt. Låt inte brödet osa, då är det för hett i pannan. Kryddningen kan varieras i det oändliga.

Receptet är hämtat från boken "Bortom frystorkat", en riktigt trevlig matbok för utelivet. Utges av Bokförlaget DN.

GOD tur!
 
En gammal brödgoding :)

En gammal bröd fråga från länge sen, här är ett kul svar :)



"Finsk efterugnslimpa men inte för nybörjare
Enligt min erfarenhet finns det bara ett bröd man kan använda vid fjällvandring.

Finsk efterungslimpa från Fazer.

OBS!!!! Inte för nybörjare på bröd, ja så står det i varje fall på förpackningen.

Köp en (givetvis den oskivade varianten). Tryck ned den i den fullpackade ryggsäcken, hoppa på den, ja jag ger mig sjutton på att den är användbar i självförsvar mot vilda djur om man är i sådana trakter.

600 gr rågenergi. Om man vill motivera varför man har en dyr kniv så är efterugnslimpans skivning en utmärkt motivering.

Jag har använt den på 14-dagars Sarekturer utan problem (smulning). Eftersom den inte alltid finns hos "brödhandlaren" köper jag i tid och får den färsk och fryser in den (Den är livsfarlig redan då).
Min egen handlare brukar jag ibland be beställa hem inför fjällturer. Annars brukar ibland Coop Forum ha osv.

Prova detta karaktärsdanande bröd ( 5 miljoner finnar har inte fel, den ger SISU).

Lycka till säger
Björn som snart köper ut lite limpa "
 
Skånsk efterugnslimpa?

Efter beskrivningen och namnet at dömma kan en efterugnslimpa vara samma sak, som i Skåne är känd som Mellby kavring. Ett rågbröd som klyvas och sätts in i ugnen igen på eftervärme.
Mellby kavring fås i åtminstone skånska butiker eller dirket från Mellbybagaren på Österlen. Kanske ett tips för uppvärmningstur inför fjällvandring?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.