Bröd

Hej

Någon som har ett bra tips på något lättlagat bröd som man kan "baka" på plats ute i skog och mark.

Har ingen reflektor-ugn eller dyligt utan jag har tänkt mig att fixa till det över öppen eld eller i köket.

Tacksam för några bra svar!
//
Superpuppan
 
Jag har tänkt prova med TSAMPA
-- snip--
Tsampa is the main staple of Tibet. It is usually made from barley, but it can also be made from wheat, corn, millet, oats, even soybeans. Tsampa just means flour made from toasted grain. Of course the most common tsampa in Tibet is made from barley, and that is what people think of when they hearthe word tsampa.

Easy instructions: Get some whole barley, and roast it in a wok or frying pan, stirring continuously so it doesn't burn--when it's browned, spread it out on a cookie sheet or something until it's cool--maybe an hour or more--then grind it in a flour mill.

For the truly authentic way of eating- get some Tibetan tea, or some Pu Ehr brick tea, if you can, --if not, some Keemun is nice--then brew some tea, pour some in a bowl, add a pat of butter and a heap of tsampa. With your hand, mix it until it's a rather firm doughball, then hold it in your hands and eat it! I love it! You can add honey...salt...sugar...
--snip--
// Roland
 
Tsampa, men hugaligen låter ju hemskt, Roland, varför vill du pina dig på tibetanskt vis i vackra Norrland?

En kolbulle (kallades lokalt även för "slubba" eller "feting", med variationer främst i tjocklek, mängd mjölklumpar etc) är bättre doningar..

http://www.agunnarydskolmila.com/Kolbullar/kolbullar.html

När fläsket härsknat efter några dagar borde "Bacos" kunna duga som substitut. Och när de illröda sojachipsen med röksmal är slut, ja då kan du kalla den salta pannkakan för bröd!

:)
 
Jag har tuggat i mig hårdbröd och fläsk så det räcker. Brukar bära med mig finska limpor men tänkte bli av med allt utom själva mjölet. Jag skall testa det så fort jag hinner och är det lika bra som bröd så... Förresten kan man ta med sig smör som får härskna för att få den riktiga aromen till théet.
Läs Alexandra David Neal "En parisiskas resa till Lhasa" mycket Tsampa tugg i den boken och en fantastisk vandring. // Roland
 
Bannocks är väl det klassiska. Går såvitt jag vet att använda till såväl stekpannegräddat bröd som pannkakor och liknande (beroende på vattenmängd).

Man blandar ihop de torra ingredienserna hemma (och kör man med olja som matfett kan man ha i det redan hemma också utan problem). Blandar man det i portionspåsar så är det bara att hälla lagom med vatten i påsen och knåda.
 
brödrecept

När jag letade brödrecept så hittade jag det här någonstans på utsidan:

här kommer ett recept på lite bröd ni själva kan baka på plats. Taget ifrån Friluftsliv nr:2 2002
5 dl blandade mjölsorter (inkl. vete)
2 msk linfrö
2 msk brödkryddor
2 tsk bakpulver
vatten ( så mycket som behövs för att få en fin deg)
blanda
platta ut degen på en het sten eller stek försiktig i panna tills den är gräddad.

blanda med fördel allt utom vattnet i en påse innan avfärd
 
Håller helt med om pinnbröd. Kan det bli enklare? Ta nån slags mjöl (gärna vete), salt och vatten (bakpulver kan exkluderas om man vill). Stek i pannan eller snurrad runt en pinne över öppen eld. Vôila, färskt bröd på nolltid.

breadstick.gif


På kvällen kan man slänga i lite olivolja och vitlökspulver om man vill. Alternativt kan man steka upp brödet i det. Yummy!

/ G
 
walk_alone; sa:
Läs Alexandra David Neal "En parisiskas resa till Lhasa" mycket Tsampa tugg i den boken och en fantastisk vandring. // Roland

Kanske borde göra det. Läser nu Bill Bryson's "A Walk in the Woods", där han mest lever på nudlar när han yrar runt på AT..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.