Baka bröd

Jag gillar att baka och funderar på om någon har testat den här lite ovanliga metoden. Jag gräddar i en teflonkastrull som är lätt inoljad. Denna kastrull ligger i en större kastrull 4.5 liters med ett kokande vattenbad med locket på i ca en timma över elden. Sedan tar jag upp den lilla kastrullen och torrkokar det mycket fuktiga brödet. Eventuellt får den ligga på sten eller galler bredvid elden till det mesta vattnet ångats bort och det får färg. Jag tycker det är enklare än andra sätt. Nån som testat detta ? Jag har med mig torrjäst och mjöl och det funkar bra.
 
Fältugn kan brukas med glöd runtom eller nergrävd i eldgrop. Bakning handlar alltid om att koka ut vattnet ur degen till den relativa fuktighet man vill ha. Med ugnstemperaturen 100° som i vattenbadsmetoden tar det avsevärt längre tid än i eldgrop eller med glöd runtom fältugnen.
Utomlands kallas fältugn för Dutch Owen.
I eldgrop efter 1/2 timmes hårt eldande hade väggarna en temperatur av ca 250°, glöden får ligga kvar. Ställ ner fältugnen med innehåll. Skotta igen gropen, ta en promenad på lämplig tid och gräv upp det färdigtillagadade/bakade. Surdegsbröd bli ännu godare än bakpulverbröd.
Tortilljas kan bakas med två stekpannor ovanpå köket. Färskt bröd ute brukar gå åt ca 3x snabbare än hemma så sätt tillräcklig stor deg.
go tur
 
Vattenbad metoden tog en timme och den skötte sig själv. Ingen tung Duch Oven gjutjärn utan lätta alukastruller. Sedan en liten stund till att slutgrädda utan kastrullen på en sten eller galler så den grå klumpen fick färg och en god skorpa. Mjölet jag använder kan vara allt från rent vete, gärna starkt som vetespecial eller de moderna färdigblandade rågsorterna med torr surdeg. En metod till som jag vill lyfta fram är autolysmetoden som går att googla på för närmare info. Den passar till vetemjöl (starkt med protein) och är bra om man inte orkar knåda en massa. Bara blanda i degvätska och dra lite lätt i degen efter en stund. Bakning brukar annars förknippas med mycket kladd och pyssel.
Till det färdiggräddade brödet skär jag mig en vårtorkad knul med en kall till... Lycka!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.