Baka tex sockerkaka på gasköket.

Skulle vara kul om någon kunde tipsa om ett recept på tex sockerkaka eller liknande som går att grädda på ett gaskök. Ska upp till Sarek för tredje åert i rad och vi har gjort nya goda saker varie år och det brukar vara uppskattat. Tack på förhand Tony.
 
Lite hjälp...

MSR gör en liten lätt "ugn" som su placerar över köket, med den gör det att baka, har själv aldrig använt den. Tidningen Backpacker samt klättertidningarna Climber och Rock & Ice brukar ha tips på hur man bakar ibland.

Jag har för mig att MSR ugnen heter Bake up oven eller nått sånt.


Mvh Tomas
 
Duger inte paj?

Det gjorde iaf vi på stormkök i somras. med vvad vi kunde hitta, dvs blåbär mjöl, bregott, socker, salt det var säkert nått mer också. vi stekte pajen i i trangia-locket/stekpannan och det var åtminstone väldigt roligt. Jag kan väl inte riktigt påstå att det smakade paj, men det var heller inte det viktigaste. Det blev varmt och gott iaf!

Sara
 
Gå till leksaksaffären och försök hitta små formar (jag hittade delbara småformar på nåt lågprisvaruhus för en massa år sen).

Tillverka sen en liten distans. Jag har gjort av aluminiumburk men det är lite vanskligt, de kan smälta. Har sett varianter som bestått av ett konservburkslock med tre skruvar genom (med muttrar på bägge sidor). Grejen är att distansen skall ställas i stora grytan, och formen ovanpå så den hamnar 1,5-2 cm ovanför bottnen på grytan. På så vis komer ingen (eller i alla fall väldigt lite) värme att ledas från botten av grytan till formen och formen gräddas istället i den varma luften.

På med locket/stekpannan och elda FÖRSIKTIGT (grytan kan bli glödgad och smälta om man eldar för hårt). Gastillsats är såklart trevligast (lättast att justera).

Jag har bakat sockerkaka och äppelaka i sådan ugn och det fungerar utmärkt (har använt gasol vid alla tillfällen, vet inte alls hur det funkar med spritbrännare). Det svåra är att hålla koll på temperaturen, nån form av termometer vore ett lyft.
 
Eld!!

eller bygg en ugn i en eldstad!! Fixa en massa glöd, ta en gryta (förslagsvis ngn som du inte är rädd om...) ställ den på sidan, lägg en massa glöd uppepå och runtom. Stoppa in kakan/pajen/ kycklingen (om man nu vill ha en sådan (kan kanske ta lite lång tid bara...)), stäng locket och lägg på lite mer glöd. Vänta, gräv fram - Ät!!!


HMFL
 
vatten

Jag har inte provat det själv men om du desutom har vatten i botten på grytan så kommer vattnets temperatur alldrig bli högre än 100 grader liksom ångan. Då skall man inte ha problem med att kastrullen smälter. Desutom kommer energin från brännaren att transporteras till kakan via vattenångan.
(kokade vatten över en gaslåga med en bunsenbrännare på en kemilektion i nian eller så!)
 
Re: vatten

masmar1970; sa:
Jag har inte provat det själv men om du desutom har vatten i botten på grytan så kommer vattnets temperatur alldrig bli högre än 100 grader liksom ångan. Då skall man inte ha problem med att kastrullen smälter. Desutom kommer energin från brännaren att transporteras till kakan via vattenångan.
(kokade vatten över en gaslåga med en bunsenbrännare på en kemilektion i nian eller så!)

Problemet är att de flesta kakor gärna vill ha lite varmare än 100 grader för att gräddas fint. Och sen blir det på grund av värmeförlusterna knappt ens 100 grader inne i grytan om du har vatten i botten. Det kommer också kondensera vatten i locket och droppa ner på kakan.
 
Tack för alla svar!!!

Tack alla ni som svarat på mitt inlägg om sockerkakan, har spunnit vidare på era inlägg på att "bygga" en ugn med hjälp av kokkärlet. En fråga till: har någon ett recept som fungerar bättre än andra? Jag kommer köra med gas-tillsats på trangia köket. Elda kommer vi tyvärr inte att ha möjlighet till för vi ska till Sarek och eldning är inte riktigt tillåtet där + att det är inte helt lätt att hitta ved.Tack än en gång/Tony.
 
Ugn för campingbruk.. Omnia-ugnen

Hej!

Om man behöver någon form av ugn med sig, kan man införskaffa en Omnia Fritidsugn (hette på 70-talet Optimus-ugn).

De har även ett häfte med ett 30-tal recept i, (några recept finns även på deras hemsida)

http://www.omniasweden.com/

Jag har en som jag köpte för en 50-lapp på Tradera, men som jag inte ännu hunnit testa (glömde den hemma när vi for till Lappland).. Dock ska vi ta med den nästa gång vi far ut.

Ha det bra!
/Jörgen
 
Har bakat ute

Det finns ett flertal olika "ugnar" att sätta på utekök. Sockerkaka som tar 40 min hemma i ugnen kommer ute i fristående ugn att ta ca 50 minuter. Så bränsleåtgången är ett av problemen.
Omnia ugnen med en stålinsats i mitten är enligt min erfarenhet enklast att använda. Alla ugnarna har det gemensamt att de fyller som en 3-4 liters kastrull i packningen (bra plats för dagspåsar).
I en eldgrop, elda två gropars ved tills det endast är ett knappast brinnande asklager är kvar. Ställ ner en större gryta med lock med degen, smeten inne. Skyffla igen, täck väl. Vänta baktiden + 20-40% är min erfarenhet. Grävupp och servera.
Jag råder alla att provbaka hemma på balkongen eller i skogsbacken innan ni försöker er på artisteriet ute i terränglådan. (Vatten i grytan gör att det inte bakas!)
Go tur
//J
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karlaugust Baka bröd i ett trangia Friluftsmat 27
Avslutat Medlemskap 201709 Baka bröd Friluftsmat 4
zeppelingirl baka på spritkök Friluftsmat 9
forslund Baka på muurikka? Friluftsmat 6
ekis Baka bröd Friluftsmat 15
Ström Baka bröd på spritkök Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.