Bättre och säkrare klädsel?

I den långa tråden Olycka på Mälaren: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36202&pagenumber=1

Berörs bla skridskoåkarens utrustning och klädsel och då tråden har med tiden börjat handla om en hel del ämnen och jag tar mig därför friheten att starta en ny tråd på ämnet: Bättre och säkrare klädsel

Mina tankegångar cirkulerar just kring hur man bättre kan rusta sig när olyckan väl är framme. För oavsett utbildning, åkning med eller utan ledare i stor eller liten grupp kan man aldrig vara säker på att man kommer hem torrskodd, eller kommer hem överhuvudtaget.

Dubbar, pik, lina, ryggsäck och ombyte och i möjligaste mån också sällskap, javisst. Men kläderna då? Som Anders Johansson skriver i ovan nämnda tråd kanske det är dags för en skridskodräkt för åkning på naturisar?

Jag skulle i alla fall vilja ta reda på alternativen för bra klädsel. Vid segling vintertid är det självklart med flytoverall/överlevnadsdräkt. Vad hjälper väl en flytväst/ryggsäck om man blir liggande +20 minuter i vattnet. Med bra klädsel skulle man öka chanserna betydligt för att ta sig upp.

Alternativ 1
Bäst är ju att inte bli våt = torrdräkt. Fråga – finns det torrdräkter som kan vara ett alternativ för skridskoåkning?

Alternativ 2
Att ha någon form av våtdräkt – Fråga är det rimligt, finns det våtdräkt man kan åka långfärdsskridsko i?

Alternativ 3
Förbättra/justera ”vanlig” skridskoklädsel så att den får mer våtdräktsliknande funktion. Alltså inte cirkulerar vatten som kyler ned kroppen. Inga öppningar. Men är det rimligt, kommer man att svettas bort?

Man ska ju inte tro att man har sinnesnärvaro och tid att snörpa åt kring handleder och fötter när man väl plurrat, det måste vara gjort innan eller ske automatiskt när man hamnar i vattnet. Finns ju vattenlösliga tabletter som kan utlösa en mekanism (se uppblåsbara flytvästar) som kanske kan fylla en funktion?

Verkar det flummigt, ja kanske det men jag skulle inte tveka att lägga ett par-tre tusen på en skridskodräkt som ökade mina chanser betydligt att komma upp levande ur en vak. Det skulle minska stressen betydligt om olyckan väl inträffar att veta att man kommer att bli lite kall men att man har kanske 30 minuter eller mer på sig, mot att man kanske tappar omdöme och funktion i armar och ben inom 10 minuter och kraftigt nedkyld.

Vad är dina ideér och erfarenheter, finns det bättre klädalternativ än den blandade och ofta lediga klädstil som råder på isen?
 
Seglaren; sa:
Alternativ 3
Förbättra/justera ”vanlig” skridskoklädsel så att den får mer våtdräktsliknande funktion. Alltså inte cirkulerar vatten som kyler ned kroppen. Inga öppningar. Men är det rimligt, kommer man att svettas bort?
lite mer åtsittande kläder minskar cirkulationen markant. Jag åker med skidlöpar-tights och jag upplever dom som varmare när jag väl ligger i vattnet. Jackan ser jag inte att det finns något liknande alternativ för mig iaf, men jag har nog betydligt mer åtsittande jacka än den typen av annorack som säljs på the stadium.
En skridskovän, Jan Frejme åker med seglaroverall och hävdar att han inte svettas för mycket i det.
 
Kajakdräkt kanske?

Hej.

Det som jag först kommer att tänka på skulle kunna vara en variant av alternativ 1, dvs torrdräkten. Det har ju en längre tid funnits olika alternativ för torrdräkter av diffusionsmaterial (som till exempel GoreTex), för kajakturer i kalla vatten. Fördelen med ett sådant alernativ skulle väl bland annat vara att de är lite mera "lagom" varma och gjorda för att röra sig i. Det kan ju bli lite svettigt att skrinna omkring i en flytoverall.

/ Stefan
 
Seglaren; sa:
I den långa tråden Olycka på Mälaren: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36202&pagenumber=1

Berörs bla skridskoåkarens utrustning och klädsel och då tråden har med tiden börjat handla om en hel del ämnen och jag tar mig därför friheten att starta en ny tråd på ämnet: Bättre och säkrare klädsel

Personligen blir jag ALLTID svettig när jag åker i någon form av vindtäta lager, en overall av något slag är alltså knappast förenlig med acceptabel åkkomfort. Ett intressant alternativ vore kanske att acceptera vätan och åka i våtdräkt av anpassad tjocklek.

Kan det då inte vara mer givande att utforska olika uppblåsbara alternativ?
Tänk er ett midjebälte med uppblåsbar "badring" i, kombinerat med en grenrem. Under förutsättning att åkaren inte slås medvetslös så får man ett högt flytläge som borde minska avkylningen betydligt. Tänker man sig att detta aktiveras av en vattenlöslig tablett (som på uppblåsbara seglarvästar) så får man också automatiskt en tidslucka där den plurrade själv kan ta sig över iskanten innan badringen har aktiverats och alltså inte är i vägen.
 
Jag brukar åka i "spakrdräkt", alltså byxor som är ihopsydda med en väst av tunnare material. Detta gör att det aldrig blir glipor i midjan. Det är trist när man måste kissa (för herrar finns en sådan dräkt med blixtlås nedifrån har jag hört). Men det är ändå många fördelar. Däremot är det ju alltid öppet för vatten att tränga in genom byxbenen, även om fångremmarna smiter åt en del där. Täknvärt ämne!
 
Klädsel för skridskoåkning

Att hitta en klädsel som både är lagom sval vid ansträngande skridskoåkning och tillräckligt isolerande mot 0-gradigt vatten är sannolikt omöjligt.

Men ett par detaljer kan vara bra. Tighta kläder med inga glipor vid handleder midja vrister etc. Tillräckligt högt flytläge så att inte ansikte och huvud blir blött.

Yttre skal på handskar/vantar skyddar både mot skärskador och minskar avkylningen vid plurr.

Alltid bättre att komma upp ovanpå isen än att ligga i vattnet. Men när man väl kommit upp kan vindtäta eller vattentäta kläder (t ex Tyvek eller tunna regnkläder?) som man drar över de blöta kläderna hindra avdunstning och snabb ytterligare avkylning vilket kan vara en tillfällig lösning till man uppsökt lä och kan byta till torrt.

En ytterligare aspekt är att kläderna inte skall hindra när man tar sig upp över iskanten. Typ skoteroverall eller liknande kan stjälpa mer än det hjälper.
Thure
 
För några år sen så jag reklam för en jacka som man kunde blåsa upp för att reglera värmen.

Hela fodret var fyllt av flera lager med luftkanaler (sugrör). I ouppblåst läge låg dessa "sugrör" platta som vilket jackfoder som hälst. Uppblåsta gav dom en isolerande luftspalt i sig och genom mellanrummet mellan dom. I detta läge blev jackan också mer åtsittande.

Så långt teorin enligt reklamen. Har glömt tillverkare men kanske någon annan sett/provat denna eller liknande produkt

/Erik
 
Angående tighta kläder - tänk på att det är knepigt att få av en plurrad person tighta kläder, speciellt om personen är nerkyld och inte kan hjälpa till själv.

Det är heller ingen höjdare att försöka få på en plurrad person tighta och torra kläder.

Man får göra sina avvägningar. Intressanta aspekter som tas upp. Tight kring handleder, tätt i midjan etc är definitivt något att tänka på.

MvH
Aina
 
Spöket; sa:
Angående tighta kläder - tänk på att det är knepigt att få av en plurrad person tighta kläder, speciellt om personen är nerkyld och inte kan hjälpa till själv.

Det är heller ingen höjdare att försöka få på en plurrad person tighta och torra kläder.

Man får göra sina avvägningar. Intressanta aspekter som tas upp. Tight kring handleder, tätt i midjan etc är definitivt något att tänka på.

MvH
Aina
Håller med dig Aina.
Tighta kläder är fantastiska att åka i men väldigt svåra att få av en kraftigt nerkyld person. Det var ett av problemen vid den tragiska olyckan förra helgen.
Kanske skulle en kraftig sax vara en del av utrustningen som borde finnas med i varje åkgrupp. Bra att kunna klippa upp dom tihgta kläderna som numera blir allt vanligare bland oss skridskoåkare.
En värmande dunsovsäck att stoppa ned den nerkylda i så att men efter ett tag kan få på det tighta ombytet som troligen finns i ryggsäcken är något som också borde finnas med i varje åkgrupp.
 
Vid vinteraktiviteter (skridsko, paddling mm) har jag ofta med mina skidbrallor (typ salopetter) som förstärkningsplagg/reservplagg. Just för att de går att dra på lite av varje, eller t o m direkt mot blöt hud, men snabbt och med bra isolering.

Ingen höjdare att plurra med en gång till däremot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb ÖIP bättre än Ruddalen? Långfärdskridsko 12
Palle_Z Det var bättre förr... Långfärdskridsko 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...