Bättre byxor än Fjällräven KEB?

Dom flesta byxorna på marknaden håller väl hyfsat bra 🤔 vet iofs inte hur folk använder sina byxor om de gräver mkt me knäna el kryper runt o grävlinggryt el nå..

Har nog själv 10tal byxor som används dagligen året runt för jag äger inga jeans el liknande så dom går runt i mitt ekosystem i jämn ström. 😁

Dom flesta vanliga fritidsbyxorna jag äger har jag köpt från ITAB av märket T&P o 2-3 av dom e nästan 15år gamla..
Dom används för dagligt bruk o mkt till fiske o fjällturer.. Är i princip dagligen i fjällen o går en tur me hundarna..
Samma gäller mina kängor som jag använder dagligen..
Har 4par lundhags o dom äldsta e nästan 10år nyaste snart 2år...

Jag har jämt haft ca 10par byxor ååå 5 skaljackor o 4par kängor...byts ut när något slits ut men kan inte minnas att jag bytt utt kläder så ofta pga att de inte håller i sömmar el att de nöts ut på nolltid..
Vad jag kommer ihåg så köpte jag en T&P skaljacka för många år sedan som gick sönder i första tvätten.. Har sen dess bara köpte jackor från norrøna o haglöfs..


Idag har jag faktiskt på mig ett par byxor från T&P som är 10+år gamla o funkar fint.. 👍😁
Blir en avkopplande helg i fjällen 🤟🤟
 

Bilagor

  • IMG_20200822_084831.jpg
    IMG_20200822_084831.jpg
    2.9 MB · Visningar: 133
Härklila som gör jaktkläder har i alla fall fram till ett par år sedan haft bra, välgjorda och hållbara byxor både med och utan membran som håller för strapatser i naturen, fungerar naturligtvis minst lika bra till friluftliv där påfrestningarna oftast är betydligt mindre ?
Ska väl tillägga att modellerna jag har har ersatts av nyare med stretch och så, men om dom har samma kvalitet nu så är det bra grejor.

Kan kanske vara värt att titta på ?


 
Senast ändrad:
Jag har lundhags, med stretch. Stretchen håller myggen ute utan problem om den inte är utstretchad, men det beror ju på storlek. Extremt hållbar, knappt något synligt slitage på stretchen på knäna trots daglig användning i flera år.
Passform beror ju på kroppsform men angående hållbarheten kan jag säga att den är enorm. Torkar så fort att jag har slutat med regnbyxor.
 
Hur är längden på dessa? Behöver också långa liksom trådstartaren.
För mig som är någorlunda normalpropertionerlig så upplevde jag att byxorna var något långa. Fungerar bra med kängorna när jag får dra över byxorna, men de är snudd på långa till vardags.

De är dock mina absoluta favoritbyxor.
 
Jag är sjukt nöjd med Lundhags produkter. Av alla plagg jag använt genom åren är det bara dom som håller ihop år efter år. Dessutom tycker jag att dom har en riktigt vettig passform. Tajta men ändå rörliga.
Det enda jag inte tyckt funka genom åren är deras första serie med Merinnoull underställ, den var dålig, speciellt i jämförelse med Ice Breaker. men i övrigt har jag bara positiva saker att säga om Lundhags kollektioner.
 
Jag är sjukt nöjd med Lundhags produkter. Av alla plagg jag använt genom åren är det bara dom som håller ihop år efter år. Dessutom tycker jag att dom har en riktigt vettig passform. Tajta men ändå rörliga.
Det enda jag inte tyckt funka genom åren är deras första serie med Merinnoull underställ, den var dålig, speciellt i jämförelse med Ice Breaker. men i övrigt har jag bara positiva saker att säga om Lundhags kollektioner.
Jag har första årsmodellen av Traverse-byxan, den är faktiskt rätt dåligt sydd, kvalitetsmässigt. Lösa trådar, luddande kardborrestängning på fickan, etc. Den är nedgraderad till hantverksbyxa hemmavid. Men senare produkter har jag varit nöjd med, och just att de är bland de märken där de som behöver kan hitta modellerna i både lång och kort modell är ju en service!
 
Jag använder Klättermusen Durin. Man kunde kanske tro att de är alldeles för kraftiga och varma för sommarbruk men det är de inte. Ventilerar sagolikt bra genom stora öppningar, helt vattentäta och känns som om de kommer att hålla åtminstone 30 år...

Historiskt var jag en stor vän av Fjällrävens G1000-brallor, men då de slets ut efter ett år blev det dyrt i längden. Köpte sedan några versioner av Lundhagsbyxor och de håller fortfarande, tror de äldsta börjar närma sig 15 år nu. Inte lika vattenavvisande dock som G1000.

Men Klättermusen är i särklass och nu är det slutköpt med byxor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
estetdrägg KMs mithril har fått bättre ficka...och är felmärkt?!? Kläder 0
Malindo Det var bättre förr Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.