Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå?

Hej!

Vi tänkte göra några klättertoppar i Sarek i början av augusti. Utgång sker antagligen ifrån Sourva för kortast möjliga inmarsch. Vi vill parkera tältet någon dag norr om Äphar (nedanför Pierikjekna) för att sedan göra Pierikpakte. Fortsätter sedan upp i Kukkesvagge för att riva av några toppar därifrån.

Frågan gäller om Pierikjåkkå är vadbar (jåkken som rinner ur turkosa sjön Pierikjaure). Eller måste vi runda sjön? Eller vadå?

Tack på förhand!

/Örjan :-D

Jag har själv inte vadat Pierikjaurejokken men när jag vandrade förbi Peirikjaure sista dagen i juni för två år sedan så såg jag tre människor som vadade över den nämda jokken. Jag satt utanför mitt tält en bra bit bort men vattnet såg inte ut att gå högre än till midjan på dom (max). Dom vadade från den västra till den östra sidan av jokken och kom över ungefär 150 meter norr om utloppet på sjön. Männen kunde inte bara gå rakt över jokken, alltså kortaste möjliga väg, utan var tvungna att snirkla sig fram mellan olika grundare områden, pga detta så var dom "i" vattnet i säkert 10-15 minuter.

Det här var som sagt i juni och om du kommer dit i augusti så borde det ju vara mindre vatten.

Lycka till!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Går bra att vada

Jag vadade jåkken ganska nära utflödet i Pierikjaure i början av Augusti för två år sedan och då var det inga problem ens med kängorna på. Det finns en hel del sandbankar som man kan ha hjälp av vid vadet.

// Fredrik

Sanbankar

Hej.
var försiktiga med dessa sanbankar då de av vissa betecknas som rena kvicksanden, och kan bli ett problem, tom vara farliga.

Inga problem. (När vi gått...)

pucko; sa:
Frågan gäller om Pierikjåkkå är vadbar (jåkken som rinner ur turkosa sjön Pierikjaure). Eller måste vi runda sjön? Eller vadå?
/Örjan :-D
Vi har vadat denna jåkk de sista 2 åren i Augusti, och helt utan problem. Det gäller bara att hitta rätt startpunkt och sedan sick-sacka lite. Vi har inte kännt av någonting som liknar kvicksand, men man kan ju aldrig vara säker.
Vi har vadat rätt nära utloppet av sjön just där jåkken delar sig i 2-3 armar, där finns det fina bankar att gå på.
Ta´t försiktigt, och vid högvatten får ni väl gå runt då det är rätt fint att gå på Äparsidan och mycket hjorton i mitten av Augusti.
Lycka till.
KJ

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips